Monica DUMITRESCU
Rezultatele simulării Evaluării Naţionale au fost făcute publice la sfârşitul săptămânii trecute. Doar puţin peste 50% din numărul elevilor de clasa a VIII-a la nivel naţional au reuşit să obţină medii peste cinci.
Astfel, din totalul celor 187.629 de elevi înscrişi, 180.442 de elevi (96,17%) au participat la toate probele, rezultând o rată de prezenţă superioară celei de anul trecut (94,7%). Evaluarea lucrărilor a relevat că 91.445 de elevi (50,68%) au obţinut medii peste 5, procentaj de promovare de asemenea superior celui din 2014 (48,83), se arată într-un comunicat postat pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei.
Pe judeţe, cele mai ridicate procente de promovare s-au înregistrat în Bacău – 68,56 (rată prezenţă – 99,47%), municipiul Bucureşti – 64 (rată prezenţă – 95,03%), Giurgiu – 63,8 (rată prezenţă – 92,05%) şi Bihor – 61,8 (rată prezenţă – 90,36%). Cele mai puţin competitive rezultate (rate de promovare sub 40%) s-au înregistrat în judeţele Caraş-Severin – 36,27%, Vaslui – 38,55% şi Tulcea – 39,89%. În aceste judeţe prezenţa a fost, în medie, de aproximativ 95%.
Teleomanul se află la mijlocul clasamentului naţional, cu un procent al mediilor peste 5 de 49,93%. Comparativ cu anul trecut, procentul mediilor peste cinci la simularea Evaluării Naţionale a crescut cu mai mult de 6,5%.
“Obiectivele specifice ale simulărilor organizate la nivel naţional de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sunt stabilirea nivelului real de pregătire atins de elevii de clasa a VIII-a cu trei luni înainte de examenul propriu-zis, respectiv aplicarea de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
În acest sens, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu solicită atât analiza rezultatelor obţinute, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în care s-a desfăşurat simularea (prin discuţii individuale cu elevii/şedinţe cu părinţii şi dezbateri la nivelul claselor/consiliului profesoral), cât şi adoptarea soluţiilor optime pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare în perspectiva examenului pe care elevii îl vor susţine la finalul clasei a VIII-a”, se mai arată în comunicatul Ministerului Educaţiei.
În Teleorman, potrivit inspectorului şcolar general, prof. Valeria Gherghe, în majoritatea unităţilor de învăţământ gimanzial au fost programate întâlnirile cu părinţii pentru analiza rezultatelor. Acestea vor începe chiar din acestă săptămână, urmând ca în aproximativ două săptămâni, conducerea ISJ să se întâlnească cu directorii şcolilor gimnaziale pentru stabilirea unui plan de măsuri pentru intensificarea pregătirii elevilor, astfel încât la Evaluarea Naţională din vară să crească performanţele elevilor.
Şi anul trecut, după simularea Evaluării Naţionale a fost organizată o şedinţă de analiză a rezultatelor. În timp ce directorii mai multor unităţi de învăţământ au spus că dezinteresul elevilor pentru învăţătură şi lipsa de colaborare a familiilor acestora cu şcoala au fost principalele cauze care au stat la baza eşecului la simularea Evaluării Naţionale 2014, cât s-a înregistrat un procent al mediilor peste cinci de 43, 38%, inspectorii şcolari au considerat că simularea a fost tratată cu superficialitate atât de elevi, cât şi de profesori care s-au axat mai mult pe parcurgerea programei şcolare şi nu au alocat suficient timp pentru rezolvarea unor subiecte după modelul celor pentru examen.
Măsurile luate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, intensificarea pregătirii elevilor, nivelul de dificultate al subiectelor, sau toate acestea la un loc au făcut ca procentul mediilor de cel puţin cinci la Evaluarea Naţională de anul trecut în Teleorman să fie de 70, 41%, mai mare cu aproximativ 27 de procente comparativ cu simularea desfăşurată cu numai patru luni înainte.