Monica DUMITRESCU
Evaluare Naţională la mai multe discipline la sfârşitul clasei a VIII-a şi examen de admitere la liceu sunt doar câteva din modificările pe care Ministerul Educaţiei le propune printr-un proiect de schimbare a Legii Educaţiei. Documentul care va intra în curând în dezbatere publică va fi adoptat, potrivit ministrului Educaţiei Sorin Câmpeanu, până la finalul acestui an.
Potrivit proiectului de lege, la Evaluarea Naţională elevii ar urma să susţină o probă scrisă la limba şi literatura română, o probă scrisă la limba maternă, o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe, o probă orală la o limbă străină susţinută în timpul anului, o probă practică de utilizare a calculatorului susţinută în timpul anului şi o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută tot în timpul anului.
Elevii care vor merge la licee cu concurenţă, unde numărul de locuri este mai mic decât numărul candidaţilor vor mai da un examen, cel de admitere la liceu.
Noul proiect stabileşte o nouă modalitate de calcul pentru media de admitere la liceu: portofoliul educaţional – 20% (compus din mediile anilor de gimnaziu şi alte diplome şi activităţi extraşcolare), media probelor scrise de la Evaluarea Naţională – 30% şi nota obţinută la examenul de admitere – 50%.
Potrivit proiectului de lege, admiterea la liceu sau şcoală profesională se realizează prin concurs, în baza fişei de opţiuni individuale depusă de candidaţi la înscriere. Fişa cuprinde opţiuni din oferta educaţională naţională exprimate în ordinea preferinţelor.
Nu va fi necesar examenul de admitere la liceele unde numărul candidaţilor nu depăşeşte numărul de locuri. În acest caz, media de admitere se va calcula astfel: portofoliul educaţional – 40% şi media probelor scrise de la Evaluarea Naţională – 60%.
Admiterea la şcolile profesionale se face doar prin concurs în baza portofoliului educaţional, adică fără Evaluare Națională.
Potrivit documentului, în prima etapă se va realiza admiterea cu probă de examen şi în a doua etapă, admiterea prin repartiţie computerizată la liceele la care au rămas locuri libere.