Eveniment

Prima zi de şcoală în Teleorman

img_6605img_6617

Monica DUMITRESCU

Luni, 12 septembrie 2016, în toate unităţile de învăţământ din Teleorman cursurile noului an şcolar au fost deschise cu festivităţi la care, alături de elevi şi dascăli, s-au aflat părinţii, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman. Directorii unităţilor de învăţământ au urat bun venit elevilor în noul an şcolar şi au trecut în revistă rezultatele anului şcolar precedent, exprimându-şi speranţa că în anul şcolar care tocmai a început acestea vor fi şi mai bune. Reprezentanţii autorităţilor locale i-au asigurat pe dascăli, pe elevi şi pe părinţi de tot sprijinul pe parcursul anului şcolar, aşa încât elevii să beneficieze de cele mai bune condiţii, iar reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean prezenţi la festivităţi au transmis mesajul echipei ISJ Teleorman la început de an şcolar.

“Ne dorim ca toţi elevii să înceapă anul şcolar cu elanul tipic vârstei, încrezători în forţele proprii, alături de dascăli motivaţi să cultive cu succes dialogul, element primordial al actului educativ. Ne dorim ca, odată consolidat acest parteneriat, prin generozitatea, răbdarea şi înaltul lor profesionalism, toţi profesorii să poată contribui la dezvoltarea personalităţii unor elevi responsabili, interesaţi de studiu, ataşaţi de şcoală, dornici să demonstreze că pot să facă din şcoala lor un etalon, un model instituţional într-un mediu educativ concurenţial. În lumina acestei dorinţe, şcoala teleormăneană va trebui să se angajeze mai activ în procesul dificil, dar nobil de a asigura şanse reale la educaţie tuturor elevilor, ceea ce presupune ca, în cadrul programelor şi al structurilor care coordonează funcţionarea sistemului de învăţământ actual, să identificăm acele ritmuri şi forme de învăţare proprii fiecărui elev, astfel încât şansa la educaţie să devină tot mai mult o reuşită.

În aceeaşi măsură, ne dorim o colaborare cât mai bună cu părinţii şi comunitatea locală, pentru că şcoala are nevoie de noi toţi, iar educaţia trebuie să rămână o prioritate. Numai aşa generaţia viitorului va avea de câştigat!”, au transmis reprezentanţii ISJ în toate unităţile de învăţământ din judeţ.

 

Mai puţini elevi în noul an şcolar

 

Dacă în anul şcolar trecut, numărul preşcolarilor şi elevilor înscrişi în unităţile de învăţământ teleormănene depăşea 48.000, anul acesta în şcolile din judeţ au păşit cu aproape 2000 de elevi mai puţin. Natalitatea în scădere, sărăcia şi abandonul şcolar sunt cauzele scăderii populaţiei şcolare în Teleorman.

“Din păcate, în judeţul nostru, populaţia şcolară a scăzut. Cauzele scăderii ar fi faptul că din ce în ce se nasc mai puţini copii, faptul că marile oraşe nu mai au industrie, nu mai au o economie puternică şi foarte mulţi s-au retras în mediul rural sau au plecat din judeţ în altă parte”, a spus inspectorul general al ISJ Teleorman, Valeria Gherghe.

Abandonul şcolar este o altă cauză a scăderii numărului de elevi. 300 de absolvenţi ai ciclului gimnazial au abandonat şcoala şi nu s-au mai înscris, anul acesta, la liceu.

 

A scăzut numărul unităţilor fără autorizaţie sanitară de funcţionare

 

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, comparativ cu anul trecut, numărul unităţilor de învăţământ care nu au autorizaţie sanitară de funcţionare este mai mic. 12 şcoli gimnaziale şi 51 de grădiniţe din Teleorman au început însă şcoala fără autorizaţie sanitară de funcţionare.

În timpul controalelor mixte efectuate de reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului, ISJ şi DSP, înainte de începerea anului şcolar, două unităţi de învăţământ, o şcoală gimnazială şi o grădiniţă, şi-au pierdut autorizaţiile de funcţionare deoarece nu respectau normele impuse de lege.

“Toate unităţile de învăţământ liceal sunt autorizate sanitar. La nivel gimnazial există 132 de unităţi. În mediul rural sunt 94 de unităţi autorizate sanitar, iar 12 sunt neautorizate. În timpul controlului a fost ridicată autorizaţia de funcţionare de la Şcoala Gimnazială Năsturelu, instalaţia de apă fiind defectă. La nivel preşcolar vor funcţiona 198 de unităţi. În mediul rural există 51 de unităţi care nu au autorizaţie. În timpul controlului a fost ridicată autorizaţia de la grădiniţa numărul 3 din Siliştea Mică deoarece lipsea instalaţia de apă curentă”, a declarat Ligia Stancu, purtătorul de cuvânt al ISJ Teleorman.

Printre deficienţele constate de echipele mixte care au verificat unităţile de învăţământ din judeţ se numără instalaţiile defecte sau nefuncţionale de aprovizionare cu apă curentă, grupurile sanitare neutilate corespunzător, sălile de clasă cu pardoseală sau tâmplărie deteriorată ori existenţa unor instalaţii de încălzire defecte.

 

221 unităţi de învăţământ nu au autorizaţie ISU

 

În ce priveşte autorizaţiile de securitate la incendiu, unităţile de învăţământ din Teleorman stau şi mai prost. Mai puţin de o treime dintre acestea îndeplinesc condiţiile pentru obţinerea acestor autorizaţii de la ISU.

Potrivit purtătorului de cuvânt al ISU Teleorman, nu au autorizaţie de securitate la incendiu, în total 221 de unităţi de învăţământ, 219 unităţi de stat şi 2 private.

Sunt câteva unităţi de învăţământ, care nu au nevoie de astfel de autorizaţii, contrucţiile îndeplinind normele, conform legistaţiei în vigoare. Acestora se mai adaugă doar 13 unităţi de învăţământ şi două săli de sport care au solicitat şi au obţinut autorizaţie ISU. Este vorba despre 5 grădiniţe din mediul rural şi una din mediul urban, 3 şcoli gimnaziale din mediul rural, Liceul Tehnologic “Andrei Şaguna” Botoroaga, Colegiul Naţional “Unirea” din Turnu Măgurele şi Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” din Roşiorii de Vede.

 

Fără lapte şi corn în prima zi de şcoală

 

Elevii teleormăneni nu au primit în prima zi de şcoală produsele lactate şi de panificaţie acordate prin programul social “Lapte şi Corn”, şi nici nu vor primi în zilele următoare, deoarece una dintre firmele participante la licitaţia de achiziţie şi distribuţie a alimentelor a cerut Consiliului Judeţean anularea comunicării prin care era notificată că nu îndeplineşte condiţiile de participare la acest proces.

Consiliul Judeţean a răspuns solicitării venite menţionând că firma în cauză nu a respectat caietul de sarcini în conformitate cu legea achiziţiilor publice şi are dreptul de a contesta decizia în termen de zece zile de la comunicare, potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Teleorman, Adrian Gâdea. Dacă licitaţia organizată de CJ Teleorman se va solda cu o contestaţie, atunci întârzierea demarării programului “Lapte şi corn” va fi de cel puţin 30 de zile.

Anul acesta, 31.744 de copii din Teleorman beneficiază de pachetul întreg de produse lactate şi de panificaţie, iar bugetul alocat pentru punerea în aplicare a acestui program este de aproximativ şase milioane de lei.

Deoarece procedura de licitaţie este diferită şi nu există contestaţii în cazul fructelor proaspete, 25.793 de copii primesc mere în prima zi de şcoală.

 

Posturi didactice neocupate în prima zi de şcoală

 

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman, 230 de posturi incomplete, majoritatea de 2-3 ore, nu au fost ocupate înainte de începerea anului şcolar. Cele mai multe posturi neocupate sunt la unităţi de învăţământ gimnazial din mediul rural, la disciplinele: fizică, educaţie plastică, educaţie fizică şi sport, chimie, educaţie muzicală, biologie. Acestea vor fi ocupate însă în cel mai scurt timp.

Potrivit reprezentanţilor ISJ, anul acesta în şcolile teleormănene vor preda dascăli calificaţi, în proporţie de peste 95%. Mai mult de două treimi dintre catedre sunt ocupate de profesori titulari.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.