Începând din acest an, toţi elevii din învăţământul preuniversitar vor susţine evaluări naţionale la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a. Conform calendarului Ministerului Educaţiei, testele debutează miercuri, 28 mai, şi se vor finaliza pe 6 iunie. Primii care vor fi evaluaţi sunt elevii din clasa a IV-a. Aceştia vor susţine miercuri, 28 mai proba la Limba română, în 29 mai – Matematică şi în 30 mai – Limba maternă. Evaluarea la clasa a II-a începe în 2 iunie cu proba de Limba română (scris şi citit), continuă pe 3 iunie cu Limba maternă (scris şi citit) şi se încheie pe 4 iunie cu proba de Matematică.
Elevii care termină clasa a VI-a vor fi evaluaţi la Limbă şi comunicare în 5 iunie şi la Matematică şi Ştiinţe ale naturii în 6 iunie. Timpul alocat pentru fiecare probă diferă de la o clasă la alta, fiind de 25 de minute la clasa a II-a şi de o oră la clasele a IV-a şi a VI-a.
Evaluările se vor desfăşura în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ. Elevii vor fi testaţi în sălile de clasă în care învaţă. Nu vor fi camere video, elevii fiind supravegheaţi la clasa a II-a şi la a IV-a de învăţătoare şi un cadru didactic din unitatea de învăţământ, iar la a VI-a de două cadre didactice din unitatea de învăţământ.
Calificativele obţinute de către elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog şi nu se afişează public. Acestea vor fi valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. Rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.
Subiectele pentru evaluare sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), ţinând seama de următoarele cerinţe: să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu şi să aibă un nivel mediu de dificultate. Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale (tip IEA – PIRLS, pentru clasa a II-a, tip IEA – TIMSS, pentru clasa a IV-a, tip PISA, pentru clasa a VI-a).
Pentru a veni în sprijinul pregătirii elevilor şi familiarizării acestora cu subiectele, Ministerul Educaţiei a publicat la începutul acestei luni modele de teste suplimentare.
Evaluările urmăresc identificarea evoluţiei de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a oferi date substanţiale care să permită o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar pe segmentele menţionate.
Potrivit prof. Elena Şuică, preşedintele comisiei judeţene de organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale, anul acesta în Teleorman sunt aşteptaţi să susţină testarea 3177 de elevi din clasa a II-a, 3090 de elevi din clasa a IV-a şi 3101 elevi din clasa a VI-a. Conform metodologiei prezenţa nu este obligatorie. Pentru elevii care vor absenta la evaluare, la decizia şcolii, pot fi organizate ulterior testările.