Actualul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie consideră că atâta vreme cât părinţii vor să investească mai mult decât oferă şcoala în copiii lor, iar profesorii dispuşi să ofere lecţii în particular respectă legea, meditaţiile “nu sunt o crimă”.
Nu doar legea privind impozitarea veniturilor suplimentare, la care probabil se referă ministrul Educaţiei, ar trebui însă respectată de către profesorii care acordă meditaţii, cât mai ales legea nescrisă a bunului simţ, aşa încât orele suplimentare care scot sume considerabile din buzunarele părinţilor să nu reprezinte doar o sursă de venit pentru profesori. Dacă elevii şi părinţii acestora consideră că au nevoie de ore suplimentare pentru aprofundarea cunoştinţelor la o disciplină sau alta şi apelează la un profesor meditator este în regulă. Dacă însă elevii sunt forţaţi de dascăli “prin metode specifice” să vină la meditaţii şi acestea înlocuiesc de fapt orele pe care anumiţi dascăli nu le ţin cum trebuie la şcoală, atunci este o problemă.
Nu de puţine ori, elevii din şcolile teleormănene se plâng de prestaţia profesorilor în timpul orelor de curs, dar şi de faptul că aceştia îi constrâng să meargă la meditaţii acordându-le note mici celor care refuză sau care aleg un alt profesor pentru pregătirea suplimentară. Sunt situaţii în care părinţii cu dare de mână plătesc meditaţii la aceeaşi disciplină, o dată profesorului de la clasă pentru asigurarea unei medii bune, dar şi unui alt profesor pentru o pregătire corespunzătoare a copilului lor.
În ceea ce priveşte respectarea legilor care reglementează impozitarea veniturilor suplimentare, numărul profesorilor teleormăneni care înţeleg să facă acest lucru este infim.
Potrivit reprezentanţilor Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Teleorman, în anul 2012 numărul dascălilor înregistraţi cu venituri suplimentare din meditaţii a fost de doar 12 la nivel judeţean. Astfel, în municipiul reşedinţă de judeţ, doar trei dascăli au recunoscut oficial că acordă meditaţii contra cost elevilor, în Roşiorii de Vede au fost înregistraţi 4 dascăli, în Turnu Măgurele trei dascăli, iar în Zimnicea şi Videle câte unul.
În realitate, numărul dascălilor care realizează venituri suplimentare din meditaţii este cu mult mai mare, de ordinul zecilor, poate chiar sutelor la nivel de judeţ. În categoria celor mai solicitaţi dascăli pentru meditaţii, respectiv a profesorilor de limba engleză, matematică, limba română, au intrat în ultimii ani şi învăţătorii. Tot mai ocupaţi cu seviciul sau afaceri, părinţii cu dare de mână şi nu numai, apelează la un învăţător care să supravegheze copiii pentru efectuarea temelor încă din clasa I. Chiar dacă mai puţin, mai sunt solicitaţi pentru meditaţii şi profesorii de limba franceză, economie, istorie sau geografie, fizică sau chimie. Veniturile realizate de dascăli din aceste meditaţii nu sunt deloc neglijabile, pentru o şedinţă care durează de regulă două ore tariful perceput fiind între 40 şi 50 lei. Cum numărul elevilor cu care profesorii fac simultan meditaţii este adesea de 3-4 elevi, uneori fiind şi mai mare, un profesor poate câştiga lunar cel puţin încă un salariu. E drept însă că nu toţi profesorii care dau meditaţii ajung la această performanţă, în această categorie înscriindu-se dascălii care activeză în şcoli prestigioase, în special din mediul urban, care şi-au dobândit renume prin rezultatele obţinute cu elevii în cadrul şcolii. (M.D.)