Marţi, 23 aprilie, Liceul Pedagogic “Mircea Scarlat” din Alexandria a organizat o serie de activităţi în cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie, desfăşurată anul acesta sub sloganul “Fiecare copil are nevoie de un profesor. Profesori bine pregătiţi pentru toţi copiii”.
Elevii din clasele IX-XII au luat parte la o lecţie în cadrul căreia au aflat mai multe informaţii despre criza de cadre didactice din lume, astfel încât să înţeleagă mai bine provocările şi obstacolele cu care se confruntă numeroşi copii din cauza lipsei de cadre didactice.
Aceste activităţi marchează Săptămâna Globală de Acţiune pentru educaţie (22 – 28 aprilie 2013), care, în anul 2013, îşi propune să atragă atenţia asupra faptului că, pentru a respecta dreptul la educaţie al tuturor copiilor, este nevoie de mai mulţi profesori calificaţi, adevăraţi profesionişti care să fie sprijiniţi şi remuneraţi ca atare. Pe durata acestei săptămâni, factori de decizie din aproape 100 de ţări – miniştri, parlamentari, reprezentanţi ai autorităţilor regionale şi locale – vor lua parte la evenimente similare.
“Pe plan global, este nevoie de încă 1,7 milioane de profesori pentru ca, până în anul 2015, fiecare copil din lume să poată avea acces la educaţia primară. Alte milioane de profesori depun eforturi uriaşe să asigure copiilor educaţia necesară, în condiţiile în care au beneficiat de doar câteva săptămâni de formare şi sunt plătiţi doar cu câţiva dolari pe zi.
România se numără printre statele membre ale UE în care salariul de bază pentru profesori, raportat la produsul intern brut/locuitor este unul dintre cele mai mici – sub 50%. Comparativ, acest raport ajunge la 141% în Germania şi 136% în Spania (Comisia Europeană “Supporting the Teaching Profession”). România este una dintre ţările în care un cadru didactic are nevoie de mai mult de 34 de ani la catedră pentru a ajunge la salariul maxim posibil din punct de vedere legal. Această situaţie este recunoscută şi de studiile efectuate pe plan intern, care atrag atenţia şi asupra consecinţelor pe care aceste diferenţe le au asupra structurii personalului didactic (îmbătrânirea personalului didactic, rata mare de părăsire a profesiei în prima etapă a carierei), asupra motivaţiei pentru urmarea carierei de profesor (interesul scăzut al tinerilor pentru cariera didactică) şi, implicit, asupra calităţii educaţiei. Şcoala noastră crede că este important să ne alăturăm eforturilor de a remedia această situaţie şi de a transpune în realitate dreptul la educaţie de care trebuie să se bucure fiecare copil”, a declarat prof. coordonator al activităţilor, Eliza Sotirescu. (M.D.)