Social

Management educational – deschideri si perspective

In literatura de specialitate, conceptul de management are, adesea,  intelesuri diferite. Unii specialisti considera ca termenul deriva din latinescul manus care, in limba romana, inseamna mână. De aici s-a ajuns la concluzia ca cel care ,,ține in mână” un grup de oameni inseamna ca fie conduce, fie piloteaza, fie orienteaza. Cel care face aceste lucruri este managerul.

Frantuzescul s-a tradus in limba romana cu sensul: ,, un loc special amenajat pentru dresarea cailor”. Deci exista o persoana care conduce si obtine rezultate noi in aceasta activitate.

Cel mai apropiat sens de cel folosit acum vine din englezescul  to manage, care se traduce in limba romana in a conduce, a dirija, a stăpâni, etc.

Termenii de ,,management” si ,,manager” se folosesc de multe ori cu sensuri diferite.

In sistemul educational se practica activitate manageriala la toate nivelurile sistemului si ale procesului de predare-invatare.        Pentru a lamuri termenul de ,,management” , Sorin Cristea precizeaza ca ,, managementul pedagogic reprezinta ,pe de o parte, o metodologie de abordare globala-optima –strategica a activitatii de educatie (managementul sistemului si al procesului de invatamant) , iar pe de alta parte, un model de conducere a unitatii de baza a sistemului de invatamant, aplicabil la nivelul organizatiei scolare complexe (managementul organizatiei scolare).

Elena Joita deosebeste managementul educational de celscolar prin faptul ca primul se ocupa de proiectarea, realizarea si evaluarea intregului sistem de educatie, la nivel social, pe cand cel de-al doilea are in vedere aplicarea principiilor managementului educational la nivelul scolii, ca unitate carerealizeazaobiectivele prin procesul de predare-invatare.

Multe din elementele de baza ale managementului educational sunt si ale managementului organizatiei. Prof. Emil  Păun identifica acele caracteristici care particularizeaza si diferentiaza managementul educational. O prima caracteristica  este determinate ,,de specificul activitatii scolare ca activitate de transmitere si asimilare a cunoasterii, dar si de formare si educare a elevilor in spiritul unui sistem de valori, prefigurate ca finalitati ale educatiei”. Managementul educational urmareste finalitatile educatiei si paleta de valori ale acestora.

O alta caracteristica o constituie ,,mobilizarea resurselor umane”. Managementul educational se centreaza pe dimensiunea umana si sintetizeaza ,,strategii de tip constructiv”. Strategiile de tip comunicativ au in vedere relatiile dintre membrii organizatiei scolare, precum si capacitatea managerului de a realiza un climat afectiv corespunzator, de a atrage membrii in realizarea obiectivelor, de a stimula initiativa si responsabilitatea.

Managementul educational se desfasoara pe niveluri de actiune:

  • la nivel central – prin ministru, secretar de stat, director general, sef de seviciu, inspector general
  • la nivel judetean – prin inspector scolar general, inspector scolar generaladjunct, inspector scolar, director CCD
  • la nivelul unitatii de invatamant – prin director( de scoala sau gradinita), diriginte, profesor consilier

La nivel central sau judetean sunt persone care nu au pregatire didactica, coordoneaza segmente administrativesi financiare  si  desfasoara activitate manageriala: contabil sef,  sef de serviciu, sef de birou. Cele mai multe functii de conducere din sistemul de invatamant sunt ocupate de cadre didactice. La noi este o traditie in acest sens ,pentru ca in alte tari, chiar europene, nu se tine seama intotdeauna de acest lucru.

Desi a trecut destul timp de cand stiinta managementului se aplica si la noi, mai sunt cadre didactice care considera ca, intr-o scoala, singura persoana care desfasoara activitate manageriala este directorul.

In urma cursurilor de formare si a experimentelor desfasurate, lucrurile incep sa se lamureasca. S-a ajuns la concluzia ca unele decizii pot fi coborate la nivelul directorului de scoala care isi alege singur cadrele didactice cu care trebuie sa obtina rezultate, isi proiecteaza bugetul si raspunde de executia lui.

De asemenea, inspectorii scolari si cadrele didactice constientizeaza ca desfasoara o activitate manageriala, desi conduc grupuri de oameni cu care trebuie sa obtina rezultate. Pentru scoala rezultatele inseamna, in primul rand, un nivel ridicat pregatire a elevilor. Cand toti oamenii scolii vor fi constienti de acest lucru, inseamna ca managerii vor lua in calcul numai valoarea, atunci cand angajeaza pesonalul didactic si nedidactic al scolii, vor studia cu atentie asteptarile comunitatii si directiile ei de dezvoltare, in functie de care vor orienta dezvoltarea scolii pe termen scurt, mediu si lung si vor intocmi un buget pentru acest scop. De asemenea, activitatea cadrelor didactice va fi orientata catre realizarea asteptarilor membrilor comunitatii

Pentru managementul educational corpul de cadre didactice ramane o sursa pentru recrutarea managerilor.

Prof. CĂPĂȚÎNĂ FLORICA

SCOALA GIMNAZIALA SUHAIA, JUD.TELEORMAN

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.