Prima probă din cadrul examenului de bacalaureat desfăşurată în perioada 10-12 iunie a constat în evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba şi literatura română. Din cei 3095 de candidaţi înscrişi pentru această probă în Teleorman s-au prezentat 3016 (3007 absolvenţi din acest an şi 9 absolvenţi din anii trecuţi).
Dacă la prima simulare a bacalaureatului din acest an, la limba şi literatura română, proba scrisă, din cei 2783 elevi prezenţi, 1749 nu au reuşit să obţină nici măcar nota 5, în procente aceasta însemnând o promovabilitate de doar 37,15%, la oral se pare că absolvenţii din acest an se descurcurcă impecabil. Cel puţin aşa arată rezultatele pe care aceştia le-au obţinut la proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română din cadrul primei sesiuni a Bacalaureatului 2013.
Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, peste două treimi din candidaţii prezenţi au obţinut nivelul de competenţă cel mai ridicat, mai precis, 2021 candidaţi din totalul de 3016 s-au încadrat în nivelul de competenţă “experimentat”. Alţi 686 de candidaţi au fost evaluaţi ca fiind “avansaţi” şi doar 309 au fost încadraţi la “utilizator mediu”, cel mai de jos nivel de competenţă, conform metodologiei.
Candidaţii teleormăneni la bacalaureat se bucură acum de o pauză, în timp ce candidaţi din alte judeţe care au studiat în limba maternă susţin proba orală la acesta. Următoarea probă, cea de evaluare a competenţelor digitale, va începe luni, 17 iunie, şi se va întinde pe o perioadă de cinci zile. Subiectele vor conţine un număr de aproximativ 15-20 de itemi care vizează competenţe din următoarele domenii: concepte de bază privind sistemele de calcul; utilizarea computerului şi organizarea fişierelor, sisteme de operare; procesoare de texte; procesoare de calcul tabelar; prezentări; baze de date; mijloace moderne de comunicare, reţeaua Internet. Intervalul de timp alocat pentru rezolvarea unui subiect este de maximum 90 de minute. Itemii din această categorie sunt notaţi cu 3-5 puncte. În funcţie de punctajul obţinut, se va stabili nivelul de competenţă digitală a candidatului, după cum urmează: 0-25 puncte – utilizator începător; 26-50 puncte – utilizator de nivel mediu; 51-74 puncte – utilizator avansat; 75-100 puncte – utilizator experimentat. Proba de evaluare a competenţelor digitale se desfăşoară în laboratoarele de informatică din fiecare unitate şcolară. Şi la această probă candidaţii care sunt surprinşi cu telefoane mobile, aparatură care să le permită contactul cu cei de afară, mijloace electronice de calcul sau manuale, copiuţe, lucrări, indiferent dacă materialele în cauză au fost folosite sau nu, riscă să fie eliminaţi imediat din examen şi nu vor mai putea participa la probele următoare, şi nici nu vor mai putea susţine examenul în următoarele două sesiuni. (M.D.)