Numărul locurilor rămase libere în unităţile de învăţământ liceal a crescut în ultimii ani. În speranţa că pot păstra acelaşi număr de catedre, conducerile liceelor supraestimează cifra de şcolarizare, însă numărul elevilor a scăzut, iar numărul celor care abandonează şcoala după gimnaziu este tot mai mai mare. Astfel că, liceele rămân cu locurile neocupate. Situaţia cea mai gravă este la liceele tehnologice, care, cel mai probabil din cauza rezultatelor foarte slabe obţinute de absolvenţii acestora la bacalaureat, sunt evitate de absolvenţii de gimnaziu. Anul acesta s-a vehiculat ideea desfiinţării liceelor aflate în această situaţie, însă Ministerul Educaţiei dezminte acest zvon. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei spun că, anual, cifra de şcolarizare, adoptată prin Hotărâre de Guvern, este mai mare decât locurile care urmează să fie ocupate de către generaţiile de şcolari. Această diferenţă este necesară pentru a putea asigura capacitatea de absorbţie în sistemul de învăţământ preuniversitar românesc şi a acelor elevi care nu se află în evidenţele unităţilor de învăţământ, ca de pildă elevii români sau străini aflaţi, până la momentul începerii cursurilor sau după acest moment, în afara României.
“Precizăm că cifra de şcolarizare se realizează pe baza necesarului transmis de către fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Aceste informaţii sunt colectate în urma recensământului populaţiei şcolare, a datelor INS şi a elevilor aflaţi în evidenţa unităţilor de învăţământ preuniversitar. Ministerul Educaţiei Naţionale precizează că, în nici un moment, nu a decis desfiinţarea claselor din învăţământul liceal. Numărul de clase se realizează conform numărului de elevi integraţi în sistem, cu rezerve pentru aceia care doresc inserţia, după momentul începerii anului şcolar 2013-2014. Pentru anul şcolar 2013-2014, Guvernul României a aprobat, prin Hotărâre de Guvern, alocarea unui număr de 210.000 de locuri pentru tot tronsonul învăţământului preuniversitar – preşcolar, primar, gimnazial, liceal”, se arată într-un comunicat postat pe site-ul oficial al MEN.
Pentru o imagine corectă asupra raportului dintre cifra de şcolarizare adoptată şi numărul de elevi înregistraţi, MEN prezintă şi situaţia, pe ultimii 4 ani, pentru învăţământul preuniversitar, clasa a IX-a, învăţământ cu frecvenţă – zi. Potrivit acesteia, în anul şcolar 2010-2011 au fost aprobate 210 000 de locuri din care au fost ocupate 181 955; în anul şcolar 2011-2012 au fost aprobate 235.000 de locuri din care au fost ocupate 189.730; în anul şcolar 2012-2013 au fost aprobate 210.000 din care au fost ocupate 162.919, iar pentru anul şcolar 2013-2014 au fost aprobate 210.000, din care până la această dată au fost ocupate doar 145.932 locuri.
Anul acesta, în Teleorman, au fost ocupate 2632 de locuri în clasa a IX-a, mai mult de 650 de locuri rămânând neocupate. Până la începerea anului şcolar nu va mai fi organizată decât o repartizare pe aceste locuri, la începutul lunii septembrie, însă numărul elevilor care vor participa la aceasta mai mult ca sigur va fi foarte mic. (M.D.)