Monica DUMITRESCU
Doar 67,78% dintre absolvenţii de gimnaziu din acest an în Teleorman au reuşit să obţină cel puţin media cinci la Evaluarea Naţională. Comparativ cu anul trecut, procentul de promovabilitate a scăzut cu aproximativ trei procente, Teleormanul fiind singurul judeţ din ţară aflat în această situaţie. În ierarhia naţională Teleormanul ocupă penultimul loc anul acesta, doar în Giurgiu procentul de promovabilitate fiind mai mic.
Dacă la limba şi literatura română numărul notelor peste cinci în Teleorman a crescut cu aproximativ 5 procente faţă de anul trecut (78,51%), la matematică a scăzut cu aproape 14 procente, doar 58,27% dintre elevii teleormăneni reuşind această performanţă. Care sunt cauzele şi cui aparţine vina pentru regresul înregistrat anul acesta în Teleorman este greu de stabilit, părerile fiind împărţite. Părinţii dau vina atât pe profesori, cât şi pe elevi, în timp ce profesorii îi consideră vinovaţi pe mai mult pe elevi, dar şi pe părinţi. Dezinteresul copiilor, dar şi slaba comunicare dintre şcoală şi părinţi ar mai putea fi o cauză al eşecului.
“Depinde de generaţia de elevi, măsurile care s-au luat la nivel de judeţ în ce priveşte pregătirea elevilor nefiind diferite faţă de anul trecut când procentul mediilor peste cinci obţinut a clasat Teleormanul pe locul 19 în ierarhia naţională. Au fost analizate rezultatele la simulare, a fost realizat un program de pregătire suplimentară a elevilor, iar profesorii au fost motivaţi în a-şi exercita profesia. Generaţia actuală a fost probabil mai puţin preocupată să se prezinte cum trebuie la acest examen, mai ales că rezultatul nu restricţionează admiterea la liceu. Preocuparea elevilor pentru studiu a scăzut. Trebuie reevaluat modul în care este gestionat acest examen din acest punct de vedere”, este de părere prof. Mihai Ionescu, inspector şcolar de specialitate, preşedintele comisiei judeţene de Evaluare Naţională în acest an.
Şi părinţii sunt de părere că elevii nu învaţă suficient, având cu totul alte preocupări, dau vina pe sistem şi, într-o mai mică măsură, pe profesori.
Inspectorul şcolar general, prof. Valeria Gherghe, consideră că sunt mai multe cauze ale eşecului înregistrat anul acesta la Evaluarea Naţională: elevii nu au învăţat pentru că nu au motivaţie atâta timp cât se intră la liceu cu orice medie, părinţii dezinteresaţi sau extrem de ocupaţi şi nu mai au timp să-i supravegheze suficient pe copii şi unii profesori nu au lucrat suficient cu elevii. Inspectorul general este de părere că şi exigenţa profesorilor la corectură şi respectarea cu stricteţe a tuturor normelor de organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale, inclusiv supravegherea audio-video în sălile de examen, care nu a funcţionat în totalitate în celelalte judeţe, au condus la obţinerea unui procent de promovabilitate mai mic în Teleorman comparativ cu alte judeţe.
Valeria Gherghe mai spune că va organiza întâlniri cu profesorii de matematică pentru a vedea ce se poate face pentru îmbunătăţirea pregătirii elevilor.