Eveniment

Elevii se întorc luni la şcoală

eleviMonica DUMITRESCU

Vacanţa intersemestrială a ajuns la final. Începând de luni, 15 februarie, vor fi reluate cursurile în învăţământul preuniversitar, odată cu acestea demarând semestrul al doilea al acestui an şcolar. Vacanţa de primăvară este programată în perioada 23 aprilie – 3 mai 2016. Anul şcolar se va încheia pe 24 iunie pentru majoritatea elevilor. Excepţie fac elevii din clasele terminale de gimnaziu şi liceu care vor încheia cursurile mai devreme în vederea pregătirii şi susţinerii examenelor naţionale, Evaluarea Naţională, la sfârşitul clasei a VIII-a, şi Bacalaureatul, la sfârşitul liceului.

Vacanţa de vară anul acesta va fi mai scurtă cu o săptămână, după ce Ministerul Educaţiei a decis ca vacanţa de iarnă să fie de trei săptămâni, cu o săptămână mai mult faţă de cât a fost programat iniţial. Astfel, vacanţa de vară este programată pentru perioada 25 iunie – 11 septembrie 2016.

 

Încep simulările examenelor naţionale

 

Perioada care urmează este una dificilă pentru elevii din clasele terminale de gimnaziu şi liceu, care vor susţine simulări ale examenelor naţionale, pe care urmează să le susţină la vară.

Primii care vor intra în focurile evaluărilor vor fi elevii din clasa a VIII-a, care vor susţine simularea Evaluării Naţionale, conform calendarului stabilit de Ministerul Educaţiei, pe 22 februarie 2016 la limba şi literatura română, urmând ca pe 23 februarie să se desfăşoare proba la matematică. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă vor susţine şi proba la limba maternă, programată pentru data de 24 februarie. Elevii vor afla rezultatele pe 4 martie.

Cu două săptămâni mai târziu vor intra în focurile testărilor şi elevii din clasele a XI-a şi a XII-a. Simularea examenului de Bacalaureat începe pe 7 martie cu proba la limba şi literatura maternă. Pe 8 martie elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au studiat în limba maternă vor susţine proba la limba şi literatura maternă, iar pe 9 martie se va desfăşura proba obligatorie a profilului, matematică pentru real sau istorie pentru uman.

Doar elevii din clasa a XII-a vor susţine simularea probei la alegere a profilului şi specializării, programată pentru 10 martie. Rezultatele vor fi afişate pe 18 martie.

Potrivit reprezentanţilor Ministerului Educaţiei, subiectele vor fi elaborate pe baza conţinuturilor şi a competenţelor asociate acestora prevăzute în programele de examen pentru EN VIII şi Bacalaureat. Programa de examen şi conţinuturile exceptate, adică acele teme care care nu se vor regăsi în subiecte au fost publicate pe site-ul oficial al ministerului, atât pentru evaluarea naţională, cât şi pentru Bacalaureat. Pentru clasa a XI-a, este valabilă programa pentru examenul de bacalaureat, în vigoare, mai puţin conţinuturile exceptate stabilite într-un document publicat de asemenea pe site-ul ministerului.

Modele orientative de subiecte, prin aceasta înţelegând atât subiectele folosite la simulările din anii precedenţi, cât şi subiectele pe care absolvenţii claselor a VIII-a şi a XII-a le-au avut de rezolvat în cadrul examenelor propriu-zise, începând cu anul 2011, sunt disponibile pe pagina special creată în acest sens, subiecte.edu.ro.

Obiectivul simulării examenelor naţionale este familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naţionale, respectiv a unui examen de bacalaureat naţional, respectiv optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale sau liceale.

 

Elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor fi evaluaţi începând din 23 mai

 

Evaluările Naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a vor avea loc în perioada 23 mai – 10 iunie. Primii care vor susţine evaluările sunt elevii din clasa a VI-a: 23 mai – Limbă şi comunicare, 24 mai – Matematică şi ştiinţe. Urmează elevii din clasa a IV-a: 30 mai – Limba română, 31 mai – Matematică, 2 iunie – Limba maternă şi cei de la clasa a II: Limba română – 6 iunie – scris şi 7 iunie – citit; Limba română pentru minorităţile naţionale – scris/citit: 7 iunie; Matematică: 8 iunie; Limba maternă: 9 iunie – scris şi 10 iunie – citit.

Potrivit reprezentanţilor Ministerului Educaţiei, subiectele vor fi elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi vor fi formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu.

Pentru clasa a IV-a, testele vor avea un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale administrate elevilor în vârstă de 10-12 ani. La clasa a II-a, responsabilitatea administrării testelor aparţine administratorului de test – învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă. La clasele a IV-a şi a VI-a, administratorul de test va fi un cadru didactic diferit de cel care predă în mod obişnuit la clasă. Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă şi care are rolul de a susţine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare.

Sălile în care se susţin evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a sunt, de regulă, sălile în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod curent. Acestea vor fi adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi. Durata alocată rezolvării subiectelor este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV şi de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.

Testele vor fi evaluate în cadrul unităţilor de învăţământ de cadrele didactice care predau în respectivele şcoli. În cazul în care numărul de cadre didactice dintr-o unitate de învăţământ este insuficient, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a evaluărilor din respectiva unitate de învăţământ solicită comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti nominalizarea unor cadre didactice din alte şcoli. Înainte de începerea procesului de evaluare, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru evaluatori.

Fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, pentru fiecare disciplină în parte, pe baza Caietului cadrului didactic. Baremele de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare, sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic. Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a precizărilor din Caietul cadrului didactic.

Rezultatele obţinute la aceste evaluări nu se înregistrează în catalogul clasei şi sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, consemnarea în portofoliul educaţional al elevului, respectiv informarea părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.