Economie

“Dreptul consumatorilor la hrană sănătoasă” – tema Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor

Savu Piper15 martie reprezintă Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, tema anului 2015 fiind “Dreptul consumatorilor la hrană sănătoasă”. În acest sens, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Teleorman a organizat o conferinţă de presă, eveniment ce a avut loc vineri, 13 martie 2015, la sediul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Teleorman.

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost sărbătorită pentru prima dată pe 15 martie 1962, drepturile consumatorilor fiind prezentate de către președintele S.U.A., J.F. Kennedy.

În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990, adoptarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor reprezentând primul act care a statuat drepturile consumatorilor.

Potrivit comisarului şef adjunct al CJPC Teleorman, Cristiana Mirela Piper Savu, “de-a lungul anilor, O.P.C. a căpătat în conştiinţa publică, pe lângă calitatea de apărător al drepturilor oricărui consumator, o responsabilitate în plus, şi anume aceea de sursă permanentă de sfaturi în achiziţia de bunuri alimentare, nealimentare sau la încheierea contractelor pentru diverse servicii”.

De asemenea, Cristiana Mirela Piper Savu a precizat că în cadrul activităţilor CJPC derulate cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, comisarii CJPC au mers în marile magazine din judeţ în vederea informării consumatorilor asupra drepturilor pe care le au, au împărţit materiale informative şi noua plachetă a ANPC privind datele de contact unde pot fi sesizate neregulile, adresa la care se pot adresa consumatorii, precum şi telefonul consumatorului. O noutate adusă acestei plachete este faptul că se aduce la cunoştinţa consumatorilor faptul că “Reprezentanţii asociaţiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici, conform art.42 din O.G. nr.21/1992 ”. Cristiana Mirela Piper Savu a precizat că era necesară această specificaţie, întrucât s-a întâmplat ca reprezentanţi ai unor astfel de asociaţii, în numele OPC, să verifice agenţi economici şi, după ce au găsit neregulile, spunând că nu vor să le dea amenzi, au solicitat şi obţinut produse de la agenţii economici pe care i-au controlat, deşi aceştia nu aveau nici o calitate şi nu aveau nici o susţinere legală în aplicarea amenzilor.

În continuare, spunea comisarul şef al CJPC, instituţia îşi propune creşterea gradului de conştientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii şi stimularea acestora de a acţiona în acord cu aceste drepturi, de a solicita despăgubiri astfel încât să fie crescute standardele pieţei; creşterea responsabilităţii fiecărei entităţi în parte pentru a avea pe piaţa produse şi servicii de calitate, pentru a fi informaţi corect şi transparent şi pentru a crea o piaţă stabilă şi o maximă armonizare europeană, un autocontrol crescut al operatorilor economici, acţiuni de control intensificate, concomitent cu acţiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existenţa produselor şi serviciilor de calitate pe piaţă, acestea fiind şi propunerile ANPC. (C.P.)

One Comment

  1. consumator

    Doameni comisar sef,

    Ar trebui mers in scoli si educati dascalii care la randul lor sa educe elevii la orele de dirigentie despre modul cum se depisteaza produsele contrafacute,cele expirate,etc in asa fel incat tanara generatie sa stie de ce sa se fereasca !!!!!!!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.