La începutul lunii iunie, în cadrul Comisiei de Învățământ a Camerei Deputaților, două inițiative legislative ale parlamentarilor USR Plus, Alin Apostol și Ștefan Pălărie, care vizează modificarea structurii anului școlar, au fost amânate.
În cadrul acestei întâlniri, deputatul PSD de Teleorman Florin Piper-Savu a susținut “în plenul Comisiei că, pentru a susține turismul românesc, nu este nevoie să bulversăm sistemul de învățământ și că cea mai bună măsură de susținere a turismului românesc este de a continua programul PSD de acordare a voucherelor”, având în vedere că motivația iniațiatorului de a modifica vacanțele este pusă pe seama sprijinirii turismului.
Primul proiect de lege vizează modificarea structurii anului școlar: “anul școlar are un minimum de 175 de zile de școlarizare pentru nivelul primar, 180 de zile pentru nivel gimnazial și 185 de zile pentru nivelul liceal” și are 7 susținători. Mai mult, acesta presupune începerea anului școlar pe data de 1 septembrie, incluzând două semestre și se finalizează la 31 august din anul calendaristic următor.
În expunerea de motive a proiectului, argumentul principal îl reprezintă faptul că “anul școlar 2020-2021 este unul dintre cei mai scurți ani școlari. Acesta are doar 33 de săptămâni de școală, respectiv 162 de zile”, România fiind în top 3 țări, în Europa, cu cele mai puține zile de școală. Consiliul Economic și Social a avizat nefavorabil proiectul de lege, având ca unul dintre motive neprezentarea modelităților de a recupera decalajele “elevilor cu rezultate slabe sau cei din mediile dezavantajate” și consideră că nu este esențial pentru elevi numărul de zile petrecut la școală, ci “ceea ce fac elevii în acest timp”.
Cea de-a doua inițiativă dezaprobată de Florin Piper-Savu este propunerea legislativă pentru completarea art. 94 la Legea educației naționale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, care are 15 susținători USR Plus.
În expunerea de motive a acestei inițiative este prezentat potențialul începerii anului școlar a școlilor primare și a celor din anii terminali “în prima zi de luni din septembrie, iar restul claselor cu două săptămâni mai târziu, în timp ce vacanța intersemestrială se acordă eșalonat pe cele 4 macroregiuni ale României, în mod succesiv și fără suprapunere”.
Și în cazul acestei inițiative, Consiliul Economic și Social a dat aviz nefavorabil, având motive legate de condițiile termice din luna iulie, deoarece “majoritatea unităților de învățământ preuniversitar din România nu beneficiază de instalații de climatizare”.
De asemenea, la fel ca motivele de dezaprobare susținute de deputatul Florin Piper-Savu, și CES consideră că ar putea bulversa sistemul de învățământ, inducând “dificultăți în programarea examenelor sau pentru anumite categorii de părinți, cum ar fi cei care au mai mulți copii de diferite vârste sau care învață în regiuni diferite”.