Politic

Deputat PNL Maria Stoian: “Încă un pas spre debirocratizare!” – declarație politică

Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a adoptat săptămâna trecută propunerea legislativă de modificare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, care prevede că pentru angajatorul care are declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă sau depune declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, perioada de arhivare a statelor de salarii şi documentelor conexe acestora se diminuează de la 50 la 5 ani.

Am acordat vot pozitiv acestor modificări legislative care vor simplifica obligațiile inutile și costisitoare pe care le au, în prezent, atât societățile, cât și instituțiile statului.

Regulile pentru arhivarea documentelor financiar-contabile sunt specifice, în funcţie de tipul acestora, existând obligativitatea de arhivare de până la 50 de ani, perioadă nejustificat de îndelungată.

Potrivit expunerii de motive a propunerii legislative, “obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani este nemotivată şi de natură să aducă costuri suplimentare nejustifîcate pentru arhivarea documentelor financiar-contabile de către societăţi, atât pentru cele care îşi desfăşoară activitatea, cât şi pentru cele radiate, impunându-se adaptarea legislaţiei la contextul practic”.

Foarte important de reținut este faptul că aceste modificări legislative nu vor prejudicia sub nici o formă drepturile angajaților. Începând cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusă la dispoziție de catre ANAF. Așadar, prin intermediul Spațiului Virtual Privat, angajatul poate solicita adeverinţa privind veniturile realizate în sistem electronic, fără a mai fi necesară vreo solicitare adresată angajatorului.

De asemenea, persoanele interesate pot solicita extras din Registrul General de Evidență a Salariaţilor (REVISAL).

Prin urmare, obligativitatea arhivării documentelor menționate mai sus, pe o perioadă atât de mare, este inutilă, iar cheltuielile aferente acestor operațiuni nu se justifică.

Scopul final al noilor reglementări, după mai multe dezbateri pe această temă, este debirocratizarea, reducerea cheltuielilor la bugetul de stat și, nu în ultimul rând, degrevarea societăților comerciale de obligații și costuri nejustificate.

Modificările legislative vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.