Politic

Declarație politică / Deputat PSD Florin Piper-Savu: Deciziile politice – speranțe pentru persoanele cu autism

Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului, marcată în fiecare an în a 2-a zi din luna aprilie, ne amintește că, la nivel mondial, autismul afectează un copil din 100.

La finalul anului 2021, în România au fost înregistraţi aproximativ 15.000 de copii cu autism, având certificate de încadrare în grad de handicap, și un număr dublu de adulți care suferă de această afecțiune.Numărul acestora însă poate fi mult mai mare, întrucât nu toate familiile au puterea de a accepta o astfel de afecțiune a copilului lor sau nu dețin mijloacele financiare pentru a face toate demersurile în vederea obținerii unui astfel de certificat. Raportându-ne la astfel de cifre,  înțelegem că numărul părinților care luptă pentru copiii lor este dublu. Pe cei mai mulți, efortul financiar îi copleșește. Lunar, câteva mii de euro se cheltuie pe terapii, iar părinții sunt obligați să renunțe la orice altă necesitate.

Diagnosticarea precoce şi intervenţia timpurie intensivă ajută până la 47% dintre copiii cu autism să poată trăi o viaţă independentă. Fără terapie, simptomele autismului şi comportamentele disfuncţionale se agravează în timp.

Fiecare copil are nevoie de iubire şi de atenţie din partea părinţilor, însă un copil cu autism este un copil cu nevoi speciale, iar nevoile acestuia sunt legate în primul rând de formele de terapie intense și variate. Acestea costă, de cele mai multe ori depășesc puterile financiare ale familiilor afectate, iar deciziile politice în acest sens trebuie să fie ferme, consistente și consecvente, așa încât să devină speranțe reale pentru copiii cu autism. Nu trebuie să uităm că autismul poate să apară în orice familie, indiferent de rasă, etnie, zonă geografică sau nivel de educaţie, iar solidaritatea umană nu trebuie să fie condiționată de niciunul dintre acești factori. Incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități este reglementată de ani buni, dar viitorul acestor copii rămâne nesigur.

În România, de-a lungul timpului, școlile au continuat să-și deschidă și să-și adapteze oferta educațională în raport cu noile direcții de schimbare a activităților didactice, consecință a programelor de integrare și incluziune, pentru a face față exigențelor și provocărilor impuse de specificul școlilor incluzive. Însă și astăzi, integrarea școlară a copiilor cu autism se realizează cu dificultate. Școala și cadrele didactice, comunitatea părinților de copii tipici, dar și copiii cu autism și familiile lor nu sunt, în majoritatea cazurilor, pregătiți pentru întâlnire și lucru împreună.

Propunerile de politici publice nu trebuie să vină doar din partea ONG-urilor, statul trebuie să fie actorul principal în găsirea de soluții pentru această categorie de persoane. De aceea, recenta declarație a Ministrului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, privind negocierea pentru obţinerea de fonduri europene prin Programul Operaţional Incluziune şi Demnitate Socială (POIDS) oferă speranță acestorfamilii în care se găsesc copii cu nevoi speciale.

Împreună să ne aratăm solidaritatea față de cauza copiilor cu autism,prin adoptarea de strategii și politici publice dublate de un buget adecvat! Un prim pas în acest sens este conștientizarea impactului pe care incluziunea socială, accesul la educație și intervențiile specializate îl au asupra dezvoltării și maximizării potențialului fiecărei persoane cu autism.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

*

code

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.