Creşterea ponderii numărului de ore de Istorie şi menţinerea Limbii Latine, studierea informaticii (TIC) pe tot parcursul gimnaziului, studierea a cel puţin două limbi străine, obţinerea de competenţe în limba maternă, educaţie pentru Sănătate (Educaţie sexuală), educaţie Rutieră, educaţie Juridică, educaţie Ecologică, educaţie Economică, drepturile Copilului, protecţia consumatorului, drepturile de autor se numără printre cele mai importante propuneri venite din participanţilor la dezbaterea naţională privind noul plan cadru pentru gimnaziu.
La finalul anului trecut, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Timp de o lună, toţi cei interesaţi – cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile – au avut posibilitatea de a participa la această consultare şi de a-şi exprima punctele de vedere şi sugestiile pe acest subiect.
Concluziile consultărilor desfăşurate, recomandările grupului de lucru pe curriculum, precum şi propunerile pentru noul plan-cadru aferent claselor V-VIII au fost prezentate în cadrul unei dezbateri având ca temă elaborarea noului plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, organizată de Ministerul Educaţiei la începutul acestei săptămâni.
Au participat, pe lângă ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi ai Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, reprezentanţi ai grupului de lucru pe curriculum, ai inspectoratelor şcolare judeţene, ai sindicatelor din educaţie, ai elevilor şi ai părinţilor, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale. Directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), Ciprian Fartuşnic, a anunţat că majoritatea profesorilor şi experţilor care au participat la dezbaterea naţională organizată în ultimele săptămâni de către Ministerul Educaţiei preferă a doua variantă a planurilor-cadru puse în dezbatere publică. Este vorba de varianta care pune accent pe ştiinţele naturii şi tehnologii.
Potrivit acestuia, dintre cei 18.255 de participanţi la dezbatere, 39,7% preferă a doua variantă de plan-cadru, 19,4% preferă prima variantă de plan-cadru şi 27,4% preferă a treia variantă. 13,3% nu preferă niciuna din variante.
Decizia privitoare la noul plan cadru pentru gimnaziu va fi luată la sfârşitul lunii februarie.
Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor studia elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. În funcţie de acestea vor fi definitivate programele, acestea reprezentând conţinutul fiecărei materii studiate. Actualele planuri-cadru pentru gimnaziu vor împlini în luna aprilie 15 ani de când au fost aprobate (OMEC nr. 3638/11.04.2001).