Procesul dintre Consiliul Local al Municipiului Alexandria şi Asociaţia Naţională a Caselor de Cultură din România a durat aproape doi ani şi a numărat multiple recursuri formulate de sindicate, în urma cărora municipalitatea a reuşit, cu greu, să preia Casa de Cultură.
Războiul dintre cele două parţi a fost declanşat încă din anul 2013, când, după ce n-au putut fi prezentate documente care să ateste dreptul de proprietate asupra imobilului şi terenului aferent, Consiliul Local a adoptat hotărârea nr. 126 ce priveşte declararea ca bun aparţinând domeniului public de interes local a Casei de Cultură, deşi atunci, chiar din procesul verbal al şedinţei, reieşea faptul că reprezentanţii sindicatelor în consiliul de administraţie al Casei de Cultură au fost de acord cu însuşirea acesteia de către municipalitate, având în vedere starea avansată de degradare în care se afla.
În acest sens, după ce, prin HCL nr. 161/18.06.2014, s-a completat anexa la HCL nr. 69/10.08.1999, privind însuşirea bunurilor ce alcătuiesc domeniul public de interes local al municipiului Alexandria, secţiunea bunuri imobile, cu poziţia 235 – Casa de Cultură, ca urmare a aprobării HCL nr. 126/29.04.2014, iar imobilul a fost înscris în cartea funciară 22850 a UAT Alexandria şi ulterior intabulat ca efect al HG nr. 656/2013, ANCCSR a formulat plângere împotriva încheierii de carte funciară nr. 36297 din 22.11.2013 pronunţată de OCPI Teleorman.
Plângerea ANCCSR a fost însă respinsă, astfel că, la data de 2 septembrie 2013, a fost publicată în Monitorul Oficial HG nr. 656 privind atestarea domeniului public al judeţului Teleorman, precum şi al municipiilor, oraşelor şi comunelor din judeţul Teleorman.
În ce priveşte dosarele ce s-au aflat pe rolul instanţelor şi prin care s-a cerut anularea celor două hotărâri emise de Consiliul Local al Municipiului Alexandria, ele au făcut obiectul dosarelor 3412/87/2013, 339/87/2014 şi 1566/3/2014.
În acest sens, referitor la dosarul 3412/87/2013, Tribunalul Teleorman a respins ca nefondată acţiunea formulată de reclamant Asociaţia Naţională a Caselor de Cultură din România, sentinţa rămânând definitivă prin decizia 9481 din 18.12.2014 a Curţii de Apel Bucureşti.
În ce priveşte dosarul nr. 339/87/2014, prin care Uniunea Generală a Sindicatelor din România a solicitat dispunerea anulării HCL nr. 126/2013, precum şi a celor ulterioare prin care Casa de Cultură a fost preluată şi trecută în domeniul public de interes local, sentinţa Curţii de Apel Bucureşti este de respingere a recursului formulat de UGSR, ca urmare a Hotărârii 3155.
Referitor la dosarul nr. 1566/3/2014, se poate observa cum, deşi instanţa s-a pronunţat în dosarul 339/87/2014, dosar iniţiat de către ANCCSR, Cartel Alfa a înţeles să introducă o nouă acţiune în instanţă, deşi a fost reprezentată în dosarul 339/87/2014 de către ANCCSR, al cărui membru fondator este.
Concluzia care se poate trage din lungul şir de recursuri formulate de sindicate este că, deşi nu există documente legale din care să reiasă că bunul aflat în discuţie ar fi fost vreodată în patrimoniul acestora, s-a încercat tergiversarea însuşirii de către Municipiul Alexandria a Casei de Cultură. (Violeta Mocanu)