Social

„COVID–19 – un motiv în plus pentru a renunța la fumat”, campanie derulată de Direcția de Sănătate Publică

Direcţia de Sănătate Publică Teleorman derulează, pe parcursul lunii noiembrie, campania „COVID–19 – un motiv în plus pentru a renunța la fumat”. Demersul a fost inițiat în contextul în care, în fiecare an, în a treia zi de joi a lunii noiembrie este marcată „Ziua naţională fără tutun”, care are scopul de a conştientiza publicul şi decidenţii politici în legătură cu enorma povară socială (boli / dizabilităţi /decese premature) generată de consumul de tutun, ca punct de plecare pentru iniţierea de  modificări comportamentale şi măsuri legislative adecvate. În acest an, campania se desfăşoară pe toată durata lunii noiembrie într-un cadru nou, generat de pandemia COVID-19.

Statisticile arată că în România există peste cinci milioane și jumătate de fumători, studiul GATS România 2018 a arătat că prevalența consumului de tutun în România este de 30,7%. Mai mult de 4 din 10 români cu vârstă de cel puţin 15 ani fumează 20 sau mai multe ţigări pe zi şi 3,4% (203.000) din populaţia adultă a României utilizează curent ţigări electronice.

Consumul produselor noi de tutun (produsele cu tutun care se încălzeşte şi al ţigărilor electronice) se conturează ca o ameninţare la adresa sănătăţii populaţiei, mai ales în lumina celor mai recente date privind impactul pe sănătate al acestor produse (efecte hepatolitice observate în studii experimentale pentru produsele cu tutun care se încălzeşte, respectiv pneumonia de tip chimic pentru ENDS).

În perioada 2011 – 2018, consumul de tutun în România a crescut cu 14,9%, mai ales prin creşterea consumului în rândul tinerilor din grupa de vârstă 15-24 de ani (cu o creştere relativă de 48,3%) şi al femeilor (cu o creştere relativă de 27%), în condiţiile în care proporţia celor care au avut o tentativă de renunţare la fumat în ultimul an a suferit o scădere relativă semnificativă, comparativ cu 2011 (de 37%), chiar dacă aproape 5 din 10 fumători (48,2%) afirmă că vor să se renunţe la acest obicei în viitor.

În contextul pandemiei de COVID-19, pornind de la riscul suplimentar generat de asocierea dintre fumat şi COVID-19, campania derulată în acest an este un apel pentru sănătate prin sloganul: ”COVID-19—un motiv în plus pentru a renunța la fumat!”.

Scopul campaniei este reducerea prevalenţei persoanelor care consumă tutun, chiar şi în scop experimental, printr-o informare şi conştientizare cu privire la efectele nocive ale tutunului, indiferent de forma în care este utilizat (produse clasice, produse noi sau ţigară electronică) şi la riscul suplimentar generat de asocierea fumatului cu infectarea cu SARS-COV2.

Obiectivele campaniei sunt creşterea numărului de persoane care aleg să nu înceapă să fumeze, precum şi a celor care renunţă la fumat, protecţia faţă de expunerea la fumul de tutun, prevenirea experimentării unor produse cu tutun promovate ca fiind mai puţin nocive.

În România, Campania cu sloganul ”COVID-19—un motiv în plus pentru a renunța la fumat!” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.

La nivelul judetului Teleorman, campania este coordonată de Direcția de Sănătate Publică, prin Compartimentul Evaluarea și Promovarea Sănătății.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

*

code

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.