Monica DUMITRESCU
Analiza rezultatelor obţinute de elevii teleormăneni din clasele a XI-a şi a XII-a la simularea examenului de bacalaureat organizată la începutul lunii martie, identificarea cauzelor care au dus la rezultatele slabe înregistrate şi găsirea unor soluţii pentru îmbunătăţirea pregătirii elevilor până la examenul de bacalaureat din vară au fost temele întâlnirii conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean cu directorii tuturor unităţilor de învăţământ liceal din Teleorman, desfăşurată joi, 27 martie, la Alexandria.
Printre cauzele eşecului înregistrat în Teleorman la această simulare au fost identificate: dezinteresul elevilor pentru studiu, al părinţilor pentru monitorizarea activităţii copiilor, lipsa de colaborare dintre părinţi şi profesori, insuficienta implicare a profesorilor în pregătirea elevilor pentru examen.
“Cel mai mult mă îngrijorează rezultatele elevilor din clasa a XI-a. O cauză am depistat-o în faptul că această simulare nu a reprezentat o miză, ştiind că nu au examen anul acesta au tratat subiectele cu lejeritate. Nu aş vrea să cred că acesta este nivelul lor de pregătire”, a spus prof. Valeria Gherghe, inspectorul şcolar general.
Nici rezultatele obţinute la simulare de elevii din clasele terminale de liceu care mai au doar câteva luni până la examen, nu au fost cu mult mai bune, la nivel judeţean procentul de promovabilitate înregistrat fiind doar cu puţin peste 20%.
Prof. Mihai Ionescu, inspector şcolar de specialitate matematică, a precizat că motivarea elevilor nu a fost foarte bună pentru această simulare. Profesorii nu au contribuit din plin la pregătirea elevilor pentru această simulare, în opinia acestuia. “Este nevoie de o pregătire psihologică, o motivare a elevilor pentru a face faţă. Stă în puterea profesorilor de matematică să amelioreze rezultatele. Totul porneşte de la motivarea elevilor, antrenarea lor prin rezolvarea multor subiecte de tipul celor care se dau la examen, alese însă în funcţie de pregătirea elevilor, nu la întâmplare”, a spus Mihai Ionescu.
Şi Alexandra Mocanu, inspectorul şcolar pentru limba română, crede că principalele cauze care stau la baza rezultatelor slabe sunt lipsa de interes a elevilor pentru studiu şi superficialitatea cu care elevii au tratat subiectele.
“Am discutat cu colegii mei care predau la clasa a XII-a şi am identificat cauzele. Una dintre cauze constă în dezinteresul elevilor faţă de lectură şi slaba frecventare a bibliotecilor şcolare”, a spus Alexandra Mocanu.
Directorii liceelor care au înregistrat promovabilitate zero la această simulare consideră că principalii vinovaţi sunt elevii. “S-a lucrat mult cu ei, dar nu s-au concentrat suficient”, a spus Eufrosina Chiriţă, directorul Liceului Tehnologic ”Sf Haralambie” Turnu Măgurele.
Directorul Liceului Piatra, Constantin Filip, a recunoscut că “rezultatele nu sunt îngrijorătoare, sunt dezastruoase”, în condiţiile în care niciun elev nu a reuşit să treacă pragul promovabilităţii. Acesta crede că principalii vinovaţi sunt profesorii. “Este inadmisibil ca un dascăl să raporteze la sfârşitul clasei a XII-a, după ce s-a ocupat patru ani de elevi, că aceştia nu sunt capabili să ia nota cinci la examen”, a spus acesta. Pe de altă parte, Constantin Filip a spus că nici elevii nu sunt interesaţi de şcoală şi de examenul de Bacalaureat şi nici părinţii acestora.
Prof. Valeria Gherghe le-a cerut directorilor să se implice mai mult, în perioada următoare, în activitatea de monitorizare a orelor de curs, informându-i că şi Inspectoratul şcolar Judeţean Teleroman va face, în perioada următoare, o serie de inspecţii.
Teleormanul a înregistrat rezultate dezastruoase la simularea Bacalaureatului din acest an
Simularea examenului de Bacalaureat s-a desfăşurat în perioada 3-7 martie. Au fost chemaţi să-şi testeze cunoştinţele şi să se familiarizeze cu rigorile specifice acestui examen, atât elevii din clasele a XII-a care vor susţine examenul de Bacalaureat la vară, cât şi cei de clasa a XI-a, aceştia din urmă susţinând doar două din cele trei probe scise, respectiv limba română şi proba obligatorie a profilului.
La nivelul judeţului Teleorman rezultatele au fost dezastruoase. Potrivit datelor centralizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman, la clasa a XI-a, din 2957 elevi evaluaţi la Limba română, 877 au obţinut note peste 5,00 (29,66%) şi 2080 elevi note sub 5,00; la proba obligatorie a profilului (Matematică sau Istorie) din 2807 elevi evaluaţi, 642 au obţinut note peste 5,00 (22,87%), iar 2165 au obţinut note sub 5,00.
La clasa a XII-a, din 2512 elevi evaluaţi la proba Limba română, 1045 au obţinut note peste 5,00 (41,60%) şi 1467 elevi note sub 5,00; la proba obligatorie a profilului (Matematică sau Istorie) din 2396 elevi evaluaţi, 819 au obţinut note peste 5,00 (34,18%), iar 1577 au obţinut note sub 5,00; la proba la alegere a profilului din 2289 elevi evaluaţi, 1245 au obţinut note peste 5,00 (54,39%), iar 1044 au obţinut note sub 5,00.
7 din cele 21 de unităţi de învăţământ liceal care funcţionează în Teleorman au înregistrat promovabilitate zero la simularea examenului de bacalaureat desfăşurată la începutul lunii martie 2014. Liceul Tehnologic “Nicolae Bălcescu” din Alexandria, Colegiul Tehnic “David Praporgescu” şi Liceul Tehnologic “Sfântul Haralambie” din Turnu Măgurele, Colegiul Tehnic “Anghel Saligny”, Liceul Tehnologic “Emil Racoviţă” şi Liceul Tehnologic nr. 2 din Roşiorii de Vede, precum şi Liceul Piatra sunt cele 7 unităţi de învăţământ liceal în care la simularea examenului de bacalaureat din acest an niciun elevi nu a reuşit să obţină note peste cinci la toate cele trei probe de examen şi, totodată, media generală 6 necesară promovării, conform metodologiei.
Procentul elevilor din clasa a XII-a care ar fi promovat examenul de Bacalaureat a fost de doar 20,12%. La clasa a XI-a situaţia este şi mai proastă, însă se presupune că elevii mai au timp să recupereze materia.
In 1969 terminam cursurile liceale la Piatra(cred ca la un an dupa ce absolvise si actualul domn director).Situatia era cu totul si cu totul alta!Cei mai multi dintre noi,absolventii de atunci ai liceului,nu numai ca am luat bacalaureatul dar am intrat la facultati sau scoli postliceale.Eu am terminat Fac.de Istorie,de exemplu,si am si acum stima pentru profesorii mei de atunci:dna Ileana Constantinescu(Istorie),dl.M.Visan(Lb.romana),dl.M.Neamu(biologie),dna diriginta Z.Ionescu(lb.franceza).
Are dreptate dl director Filip cand ii invinovateste pe profesori,vorbesc in cunostinta de cauza,din experienta mea de 36 de ani ca prof.de liceu.Lasa ca nici elevii nu mai sunt ca pe vremea noastra!