Social

Cardurile de energie se distribuie de la 1 februarie / În Teleorman, 40.000 de beneficiari cu domiciliu fără nomenclator stradal vor trebui să depună declarații pe propria răspundere

În ședința de miercuri, Guvernul a adoptat o ordonanță simplă cu patru modificări importante pentru beneficiarii de cardurilor de energie. Într-un briefing de presă susținut la finalul ședinței, ministrul Marcel Boloș a detaliat aspectele luate în discuție pe această temă. “Prima problemă și prima măsură reglementată este cea privitoare la beneficiarii care au domiciliu fără nomenclator stradal. La sate mai ales, în zona rurală, unde încă nu s-au elaborat nomenclatoarele stradale, aici e posibil ca beneficiarii noștri să figureze toți la o singură adresă. Sunt, din estimările noastre, peste 550.000 de astfel de situații. Dau exemplul județului Teleorman. Este o situație cu care ne-am întâlnit – 40.000 de beneficiari figurează sau au această situație a domiciliului fără nomenclator stradal, respectiv toți beneficiarii sunt la aceeași adresă, iar Guvernul a aprobat ca printr-un sistem de declarații pe propria răspundere și cu informațiile culese din teren de către Poșta Română, să ajungem în posesia acestor informații cu beneficiarii noştri şi cu clarificarea domiciliului şi, respectiv, a situaţiei locative raportate la locul de consum. Mecanismul este relativ simplu, se va derula începând de luni, 16 ianuarie, până pe data de 1 februarie; vor fi distribuite aceste declarații pe propria răspundere în acele situații pe care le avem, în localitățile rurale, unde toți beneficiarii figurează la aceeași adresă și, prin intermediul acestui mecanism aprobat de către Guvernul României, reușim să clarificăm calitatea de beneficiar a celor cărora urmează să le fie distribuit cardul de energie.

A doua măsură și a doua situație pe care am reglementat-o este aceea în care, în general și în special beneficiarii noștri au colocatari care figurează la adresa de domiciliu, dar nu locuiesc efectiv la acea adresă și nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, în acest fel punând beneficiarul în situația de a fi exclus din lista de beneficiari. Pentru aceasta, mecanismul aprobat de către Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înștiințării pe care o transmitem pentru fiecare dintre beneficiarii excluși din listă, se va adresa primăriei din raza de domiciliu de care aparține, pentru a i se întocmi o anchetă socială în care se va valida situația de la fața locului, respectiv câți locuiesc la adresa de domiciliu. Vă reamintesc că noi acordăm sprijinul pentru compensarea prețului la facturile pentru energie în funcție de locul de consum, consumurile energetice ale locului de consum, și încercăm să respectăm plafonul de venit la locul de consum, să nu depășească cei 2.000 de lei. Deci, în astfel de situații, când un beneficiar locuiește și are în evidență colocatari la adresa de domiciliu, pe baza înștiințării pe care o primește de la noi, poate să rezolve această situație prin două modalități: fie își radiază colocatarii care figurează la adresa de domiciliu din evidențele care există la Direcțiile de evidență a populației sau, a doua variantă, se adresează primăriei de care aparține pentru a i se întocmi anchetă socială și a se stabili situația locativă pe care o are.

A treia măsură pe care Guvernul a aprobat-o prin proiectul de ordonanță simplă este cea legată de decontarea lemnelor de foc care au fost cumpărate pentru sezonul de frig 2022-2023, mai ales populația rurală, persoanele vârstnice care și-au cumpărat lemne de foc pentru care au documente justificative, respectiv factură și documentul de plată, intră în sistemul de decontare și pot ridica, în numerar, de la poștaș sau de la oficiile poștale, aceste sume de bani pe care le-au cheltuit. Este un mecanism în favoarea beneficiarilor, care să permită, pentru astfel de situații, decontarea sumelor achitate în numerar, mai ales, așa cum am precizat, în zona localităților rurale.

Și a patra modificare  este cea privitoare la mecanismul instituțional de elaborare a listei de beneficiari. La elaborarea listei de beneficiari participă Ministerul Muncii, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Serviciu de Telecomunicații Speciale, Agenția Națională de Administrare Fiscală și Ministerul Administrației și Internelor, prin Direcția de Evidență a Populației. După cum știți, lista de beneficiari are mecanismul verificării plafonului de venit al beneficiarului, limita de 2.000 de lei, care a fost aprobată prin ordonanță de urgență și, apoi, la locul de consum, se verifică situația veniturilor realizate de către cei care sunt la Evidența populației și care figurează colocatari și realizează venit, pentru a ne asigura că acest venit mediu pe membru de familie la locul de consum nu depășește plafonul de 2.000 de lei. De ce a fost necesară o astfel de măsură? Pentru ca acești bani europeni să ajungă acolo unde chiar este nevoie de ajutorul nostru de încălzire și să asigurăm o bună utilizare a fondurilor europene. Câteva termene importante pentru beneficiarii ajutorului de compensare a prețului la facturile de energie: începând cu data de 16 ianuarie, adică de luni, până în data de 1 februarie, se distribuie, către asociațiile de proprietari, scrisoarea prin care se prezintă asociațiilor metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor și modelul de certificat de validare a datoriei. Reamintesc că acest certificat a apărut ca o nevoie, ca o necesitate a decontării căldurii la bloc, mai ales pentru persoanele vârstnice. Din ce motiv? Pentru că asociațiile de proprietari, în relația cu locatarii, nu emit facturi și atunci le lipsea acel document justificativ prin care să facă dovada datoriei. În aceste condiții, am elaborat și aprobat acest document foarte important, mai ales pentru persoanele vârstnice, care permite achitarea căldurii la bloc. Repet, în perioada 16 ianuarie – 1 februarie, această înștiințare, împreună cu certificatul de validare a datoriei, pleacă către asociațiile de proprietari. Avem în evidență 152.000 de asociații de proprietari cărora li se vor distribui aceste înștiințări. În 20 ianuarie avem o primă prezentare, împreună cu Federația Asociațiilor de Proprietari, a acestui document și a modalității în care el urmează să fie utilizat și gestionat de către asociațiile de proprietari. De asemenea, în perioada 16 ianuarie – 1 februarie, declarațiile pe propria răspundere pentru cei care au domiciliul și nu este întocmit nomenclatorul stradal, vor fi distribuite. De asemenea, în perioada 1 februarie până în 15 februarie se vor distribui înștiințările pentru cei care sunt eliminați din liste, întrucât figurează împreună cu alții colocatari, care din verificările noastre realizează venituri și duc media venitului peste cei 2.000 de lei pe care i-am menționat. Pentru această situație, estimată de noi în jur de 313.000 de cazuri, repet, soluția este fie de radiere a celor care sunt în evidențe și figurează la adresa de domiciliu a beneficiarului sau adresarea la primăria de care aparțin pentru întocmirea anchetei sociale care să valideze numărul și situația locativă a beneficiarului pentru cardul de energie, îmi cer scuze. De asemenea, ca date importante, cu data de 1 februarie 2023, se va distribui cardul de energie. Data de 1 martie este ca dată de referință pentru ca să se poată face plăți cu aceste sume care provin din ajutorul pentru încălzire, însă sperăm să putem face surpriza plăcută și să devansăm”, a precizat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.