Politic

Autoritatea Electorală Permanentă a publicat modalităţile de raportare a cheltuielilor electorale

alegeri1Potrivit ghidului finanţării campaniei electorale, făcut public de Autoritatea Electorală Permanentă, cu mai puţin de trei luni înaintea scrutinului, eficienţa şi oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de organele de conducere ale competitorului electoral, potrivit statutului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată.

În ce priveşte raportarea cheltuielilor electorale, ghidul furnizat de Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte obligaţiile mandatarului financiar coordonator, astfel că acesta trebuie ca, în termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor (6 iunie 2016 – 21 iunie), să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris şi în format electronic editabil, următoarele documente [art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006, republicată şi art. 54 din Normele metodologice]: raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, în acest sens întocmindu-se un singur raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, la nivelul întregii formaţiuni politice în care se vor înscrie informaţii despre veniturile şi cheltuielile electorale pentru fiecare circumscripţie electorală în parte, inclusiv sediul; declaraţia privind cuantumul total al datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, iar acesta se întocmeşte pentru întreaga formaţiune politică; declaraţia privind numărul de materiale de propagandă electorală produse şi utilizate, defalcat pe categorii; declaraţia privind respectarea plafoanelor maxime stabilite de lege pentru cheltuielile electorale; lista furnizorilor serviciilor şi/sau bunurilor utilizate în campania electorală; declaraţiile candidaţilor privind provenienţa contribuţiilor pentru campania electorală; formularele de înregistrare a contribuitorului (se anexează documentele justificative privind sursa de provenienţă a contribuţiei electorale, excepţie făcând cea provenită din venituri proprii); împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuţiilor electorale ale candidaţilor de către mandatari; declaraţia reprezentantului legal al partidului politic, al alianţei politice sau al organizaţiei cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale, după caz, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activităţii curente; documentele justificative care au stat la baza încasării contribuţiilor (extrase ale conturilor bancare de campanie, extrase conturi bancare personale ale candidaţilor în cazul încasării unor donaţii în cuantum mai mare de 10 salarii minime brute pe ţară, declaraţii privind provenienţa contribuţiei, formulare pentru înregistrarea donatorului persoane fizice, contracte de împrumut, împuterniciri pentru depunerea contribuţiilor şi alte documente); documentele justificative care au stat la baza efectuării cheltuielilor electorale (extrase ale conturilor bancare de campanie, facturi fiscale, contracte şi alte documente); un exemplar al fiecărui material de propagandă electorală tipărit.

 

Controlul finanţării campaniei electorale

 

În ghidul dat publicităţii de Autoritatea Electorală Permanentă se arată cum, în situaţia în care la data depunerii raportului detaliat de venituri şi cheltuieli electorale competitorii electorali înregistrează datorii, aceştia au obligaţia să depună trimestrial la Autoritatea Electorală Permanentă un raport privind stadiul achitării datoriilor înregistrate în campania electorală până la data achitării integrale a acestora. De asemenea,candidaţilor declaraţi aleşi nu li se pot valida mandatele dacă raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale pentru fiecare formațiune politică nu a fost depus în condiţiile legii.

După finalizarea controlului veniturilor şi cheltuielilor electorale, controlorul întocmeşte un raport de control, care va cuprinde de o manieră sintetică principalele aspecte verificate, constatări şi eventuale recomandări. În acest sens, în situaţia în care în urma desfăşurării controlului rezultă încălcări de natură contravenţională ale dispoziţiilor legale privind finanţarea campaniei electorale, controlorul încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiilor, pe care îl înaintează, de îndată, directorului general al Departamentului de control al finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, în vederea propunerii de către acesta a aplicării sancţiunilor prevăzute de lege.

Autoritatea Electorală Permanentă asigură aducerea la cunoştinţă publică a listei partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi a candidaţilor independenţi care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale, pe măsură ce acestea sunt depuse, prin publicări succesive în Monitorul Oficial al României, Partea I. Rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor precum şi cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei electorale se publică de Autoritatea Electorală Permanentă în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 60 de zile de la publicarea rezultatului alegerilor. Totodată, Autoritatea Electorală Permanentă are obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie toate raportările obligatorii a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. (Violeta Mocanu)

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.