Social

Anul şcolar 2015-2016 debutează luni, 14 septembrie, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar

scoalascoala2scoala3scoala4scoala5scoala6scoala7Monica DUMITRESCU

Mai mult sau mai puţin pregătite, cele 375 de unităţi de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din Teleorman îşi vor deschide porţile, luni, 14 septembrie 2015, pentru aproximativ 48 000 de elevi.

Cu câteva zile înaintea deschiderii anului şcolar 2015-2016, majoritatea unităţilor de învăţământ teleormănene sunt pregătite să primească elevii, dacă nu în cele mai bune condiţii, cel puţin în condiţii decente. Sunt însă şi multe unităţi de învăţământ în care igienizarea nu a fost încheiată, iar timpul rămas până la deschiderea anului şcolar este insuficient pentru remedierea problemelor din cauza cărora nu au primit sau le-a fost ridicată autorizaţia sanitară de funcţionare.

Echipe mixte, formate din reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului, Direcţiei de Sănătate Publică şi Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman s-au aflat în unităţile de învăţământ teleormănene încă de la începutul săptămânii trecute pentru evaluarea pregătirilor pentru începerea anului şcolar. Un raport privind numărul unităţilor de învăţământ teleormănene care îşi vor deschide porţile în noul an şcolar fără autorizaţii sanitare de funcţionare, va fi făcut public abia la sfârşitul acestei săptămâni.

Cele mai multe probleme constatate pe parcursul acestui control sunt legate de lipsa apei curente şi a canalizării, mobilierul deteriorat şi învechit, lipsa dotărilor, improvizaţii la instalaţiile sanitare, mizerie, lipsa spaţiilor de depozitare pentru produsele lactate şi de panificaţie oferite gratuit copiilor, zilnic, prin programul guvernamental “Lapte şi corn”, acestea fiind şi principalele motive pentru care nu au fost acordate sau au fost ridicate avizele sanitare de fncţionare.

Astfel de situaţii au fost înregistrate la unităţi de învăţământ din localităţile Salcia, Segarcea, Călmăţuiu de Sus, Botoroaga, însă lista nu se încheie aici.

Comisiile de control, în baza notelor de constatare, au dispus măsuri şi termene de remediere. Controalele vor continua şi după începerea anului şcolar pentru a vedea dacă au fost remediate problemele, conform promisiunilor conducerilor şcolilor şi autorităţilor locale.

 

Clase de simultan în 29 de unităţi de învăţământ

 

Numărul mic de copii de vârstă şcolară din unele localităţi teleormănene face ca învăţământul simultan, respectiv clasele în care copii din mai multe clase de învăţământ primar învaţă laolaltă sub îndrumarea unui singur învăţător, să rămână în actualitate.

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, în Teleorman, în anul şcolar 2015-2016, în clasa pregătitoare au fost înscrişi aproximativ 2800 de copii. În total, vor fi înfiinţate 150 de clase în 111 unităţi de învăţământ teleormănene. În 29 de unităţi de învăţământ din mediul rural clasa pregătitoare va funcţiona însă în regim simultan. Conform datelor, în aceste clase vor învăţa aproximativ 250 de copii de clasă pregătitoare alături de copii aflaţi în ani mai mari de studiu.

151 de dascăli vor asigura procesul de învăţământ la cele 150 de clase pregătitoare, una dintre ele fiind în regim step by step, pentru care este nevoie de doi învăţători. Conform metodologiei, dascălii care predau la clasele pregătitoare trebuie să fi absolvit cursuri de formare speciale.

 

Sute de locuri neocupate în licee

 

Potrivit statisticilor publicate de ISJ Teleorman, după ultima repartizare a absolvenţilor de gimnaziu în clasa a IX-a, care s-a încheiat la începutul acestei săptămâni, în liceele teleormănene, pentru forma de învăţământ zi, au rămas neocupate peste 400 de locuri, cele mai multe la liceele tehnologice. Locuri libere au rămas însă şi la liceele teoretice, cele mai multe la specializarea matematică-informatică.

Aproximativ 170 de locuri au rămas neocupate în liceele teleormănene şi la formele de învăţământ cu frecvenţă redusă sau seral. Ca şi în anii anteriori, cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a în anul şcolar 2015-2016 a fost supraestimată în majoritatea unităţilor de învăţământ liceal din Teleorman., astfel că multe licee vor fi înfiinţate mai puţine clase comparativ cu numărul estimat.

 

Catedre neocupate în câteva unităţi de învăţământ

 

La începutul acestei săptămâni, peste 270 de posturi erau neocupate în unităţile de învăţământ teleromănene, majoritatea însă, având doar câteva ore, doar 36 fiind complete. Repartizarea dascălilor pe posturile vacante se va desfăşura şi joi, 10 septembrie, şi va fi reluată săptămânal, până când vor fi ocupate toate posturile vacante, inclusiv cele care apar pe parcurs în urma unor concedii.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean spun că nu vor fi probleme în ceea ce priveşte asigurarea personalului didactic pentru toate unităţile de învăţământ. Majoritatea posturilor au fost ocupate de dascăli calificaţi, procentul acestora în sistemul de învăţământ fiind de aproximativ 98%. În ultimă instanţă se va apela şi la dascăli care nu au studii corespunzătoare pentru postul pe care vor fi repartizaţi, dar care au promovat testarea organizată de ISJ săptămâna trecută.

Cele mai multe posturi rămase vacante până la această dată în unităţile de învăţământ teleormănene sunt la disciplinele: Educaţie Plastică, Fizică, opţional Informatică- TIC, Educaţie muzicală, Chimie, Educaţie fizică şi sport, Religie, Matematică, Engleză, la celelalte discipline fiind disponibile câte unul, două, maxim 5 posturi, majoritatea fiind posturi de doar câteva ore.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.