Monica DUMITRESCU
Pachetele cu ajutoare alimentare acordate persoanelor cu venituri mici prin Programul Operaţional pentru Ajutorarea Persoanelor Defavorizate POAD 2015 vor ajunge la beneficiari abia după 5 iunie 2016, potrivit unei informări pe care Ministerul Fondurilor Europene a transmis-o prefecturilor. Potrivit aceleiaşi surse, la această dată, contractele cu furnizorii sunt în curs de avizare, pentru toate judeţele.
Potrivit prevederilor H.G. nr.799/2014, programul este gestionat la nivel central de Ministerul Fondurilor Europene şi la nivel local de prefecturi, care au atribuţii de monitorizare, şi de primării, care au rolul principal în distribuirea ajutoarelor persoanelor care se încadrează în categoriile eligibile.
Este prima dată de la implementarea programului, când distribuirea alimentelor a fost întârziată atât de mult, pe de o parte din cauza modificărilor legislative aduse programului (introducerea altor categorii de persoane cu venituri mici şi renunţarea la distribuirea ajutoarelor alimentare pe baza unui tichet personal, aşa cum a fost cazul anului trecut), pe de altă parte din cauza contestaţiilor la licitaţiile organizate pentru desemnarea furnizorilor.
Alegerile locale se pare că sunt şi ele un alt motiv pentru amânarea distribuirii alimentelor, Ministerul Fondurilor Europene considerând că distribuirea acestora în perioada campaniei electorale ar putea fi interpretată ca mită electorală. Astfel, s-a decis ca alimentele să fie acordate beneficiarilor abia după 5 iunie, dată la care vor fi organizate alegerile locale.
Conform noilor reglementări, de ajutoare alimentare prin programul POAD 2015 pot beneficia următoarele categorii de persoane: familiile şi persoanele singure cărora le este stabilit prin dispoziţie scrisă a primarului dreptul la venitul minim garantat conform legii 416/2001; familiile beneficiare de alocaţii pentru susţinerea familiei conform legii 277/2002; şomerii care beneficiază în condiţiile legii 76/2002 de indemnizaţie şi al căror venit net lunar nu depăşeşte suma de 450 de lei; şomerii care apar în evidenţele AJOFM, dar sunt neindemnizaţi; pensionarii din sistemul public de pensii al căror venit nu depăşeşte 450 de lei pe lună; persoanele cu handicap grav şi accentuat, atât copiii, cât şi adulţii care nu sunt instituţionalizaţi.
Pentru a putea beneficia de ajutoarele de la UE, persoanele care se încadrează în aceste categorii trebuie să depună cererile însoţite de declaraţia pe propria răspundere şi actele doveditoare la serviciul social din cadrul primăriilor.
Actele care însoţesc cererea şi declaraţia pe propria răspundere sunt următoarele: copie act de identitate pentru solicitant şi pentru toţi membrii familiei; dovezi de venit (adeverinţe de salarizare, cupon pensie, cupon şomaj, alte acte doveditoare privind veniturile realizate-inclusiv din arendă); adeverinţă de venit eliberată de Agenţia Naţională a Finanţelor Publice, pentru persoanele care nu realizează venituri; alte acte doveditoare.
Pentru anul 2014, distribuirea alimentelor de la UE către beneficiari a început la jumătatea lunii decembrie şi fost finalizată în ianuarie 2015. În Teleorman au beneficiat de acest ajutor peste 80 000 de persoane. Beneficiarii au primit câte două pachete cu alimente, fiecare pachet conţinând câte trei kilograme de făină, trei kilograme de mălai, o pungă de paste, doi litri de ulei, două kilograme de zahăr, patru conserve de carne de porc, trei conserve de carne de vită, cinci conserve de pateu de ficat.
Anul acesta fiecare beneficiar va primi, de asemenea, câte două pachete, fiecare conţinând câte 1 Kg făină, 2 Kg mălai, 400 g paste făinoase, 2 l ulei, 1 Kg zahăr, 1 conservă carne de vită (300 g), 1 conservă pateu de ficat (200 g), 1 Kg. orez, 1 conservă paste tomate (400 g), 500 g fasole boabe.