Eveniment

Subiecte de “basm” la Evaluarea Naţională, pe placul majorităţii candidaţilor – Cum comentează un profesor de Limba română subiectele?

evaluare1evaluare2Monica DUMITRESCU

Absolvenţii de gimnaziu teleormăneni care au susţinut luni, 22 iunie, prima probă în cadrul Evaluării Naţionale, proba la limba şi literatura română, s-au declarat în cea mai mai mare parte mulţumiţi de subiectele pe care le-au avut de rezolvat.

După ce, în prima parte, la subiectul numărul I, elevii au avut de răspuns la mai multe cerinţe pe marginea unui fragment din “Lupul cel năzdrăvan şi Făt Frumos”, text cules de Petre Ispirescu, în cea de-a doua parte, au avut de motivat apartenenţa la specie a basmului popular dat. La cel de-al doilea subiect elevii au avut de rezolvat mai multe cerinţe pe marginea unui articol din ziarul Adevărul despre ie şi Sânziene şi de redactat o naraţiune în care să fie prezentată o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de sărbătoare.

Conform specialiştilor, subiectele au fost de dificultate medie, cu cerinţe foarte asemănătoare cu cele de la simularea Evaluării Naţionale din februarie 2015, care puteau fi rezolvate cu uşurinţă de elevii care s-au pregătit.

evaluare3evaluare5

“Au fost subiecte de dificultate medie, exact cum ne-am aşteptat şi exact cum vrea comisia naţională de evaluare. Cerinţele seamnă cu cele de la simularea din februarie. Consider că elevii foarte buni, foarte bine pregătiţi nu ar fi trebuit să greşească la aşa ceva şi ne aşteptăm pentru elevii noştri la rezultate bune şi foarte bune.

Au avut apartenenţa la basm, mulţi dintre ei şi-au dorit aşa ceva. Cerinţele au fost acceptabile, de nivel mediu, antonime pentru sensurile unor cuvinte din text, de explicat rolul cratimei într-o structură dată, extrasă din text, două repere temporale, de formulat două idei principale sau secundare din textul dat.

Cerinţa de la nr. 5 îi pune pe câţiva dintre ei în încurcătură de fiecare dată, pentru că aici e problema de interpretare, fiecare cum consideră să interpreteze structura, secvenţa extrasă din text. Cred că va fi bine”, a declarat prof. Roxana Lădunca, de la Şcoala Gimnazială “Ştefan cel Mare” din Alexandria.

Întrebată dacă subiectele au conţinut şi capcane, cerinţe care i-ar fi putut pune în dificultate chiar şi pe copiii foarte bine pregătiţi, aceasta a răspuns: “La partea de morfologie şi sintaxă a propoziţiei şi a frazei s-ar putea să nu recunoască un pronume reflexiv, mă gândesc la elevii de mijloc sau cei slab pregătiţi. Funcţiile sintactice, de asemenea, ale unor cuvinte date din text s-ar putea să îi pună în dificulate şi, de asemenea, la exerciţiul nr. 6, cu fraza alcătuită din două propoziţii care să conţină o subordonată completivă indirectă introdusă printr-un pronume relativ “care”. El presupune a-şi schimba forma la completiva indirectă şi s-ar putea ca aici mulţi să cadă în capcană să-l lase în forma dată în nominativ”.

În ce priveşte subiecte cu cerinţe greşite sau ambigue care să inducă în eroare candidaţii, cum s-a întâmplat în anii anteriori, prof. Roxana Lădunca a spus că anul acesta nu este cazul: “Au fost astfel de cazuri în anii anteriori, însă de data aceasta nu au fost probleme. Şi fraza de la nr. 5, extrasă din textul non literar este clară, conţine o singură subordonată, numai că ea trebuie identificată, transcrisă corect şi identificată corect. Este subordonată circumstanţială de cauză, sper ca ea să fie recunoscută. De asemenea, compunerea de la subiectul al doilea este, conform dorinţei elevilor, enunţată: întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de sărbătoare, lăsându-le libertatea de a alege atât sărbătoarea, cât şi conjunctura. Se pot raporta la realitate, fiecare dintre noi participăm la tot felul de evenimente de sărbătoare în familie sau în comunitate, aşa că puteau scrie orice”.

Şi cei mai mulţi dintre candidaţi, la ieşirea din sălile de examen, s-au declarat optimişti şi cred că vor obţine note bune la prima probă a Evaluării Naţionale.

“Mi s-a părut destul de simplu, m-am descurcat la literatură, dar şi la gramatică. A fost destul de simplu şi cred că majoritatea copiilor, dacă au învăţat, pot lua cel puţin un nouă. Am întâmpinat dificultăţi doar la completiva indirectă, însă mă aştept să iau o notă mare”, a declarat Ana, absolventă a Şcolii Gimnaziale “Ştefan cel Mare”.

Şi Claudiu, absolvent de la aceeaşi unitate de învăţământ, s-a declarat mulţumit de subiecte şi optimist în ceea ce priveşte nota pe care o va obţine la această probă: “Şi la prima vedere, dar şi după ce te concentrezi, poţi să rezolvi subiectele cu mare uşurinţă. Nu au fost subpuncte la care să nu ştiu răspunsul, dar au fost la care nu eram sigur de răspunsul pe care voiam să-l dau”, a mărturisit acesta.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.