Săptămâna Educației Globale – 19-25 noiembrie 2018 – “Lumea se schimbă, dar noi?”, marcată la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” din Alexandria

Trăim astăzi într-o lume globalizată, iar noi suntem cetățeni ai acestei lumi. Faptele noastre se răsfrâng asupra tuturor și noi suntem afectați de ale celorlalți de aceea trebuie să ne cunoaștem rolul de cetățeni ai acestei lumi și să dovedim atitudini de respect pentru diversitatea existentă și abilități de comunicare interculturală.

Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei promovează a XX-a celebrare anuală a Săptămânii Educației Globale care se derulează în perioada 19-25 noiembrie 2018 cu tema: Lumea se schimbă, dar noi?. Evenimentele se derulează în întreaga Europă în contextul unei educații formale și nonformale. Tema din acest an se concentrează pe modul unei vieți durabile și se raportează direct la cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale Națiunilor Unite care vizează eradicarea sărăciei, reducerea inegalității și lupta împotriva schimbărilor climatice până în 2030.

Astfel, elevii Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” din Alexandria au considerat oportun să se alăture celor care doresc să-și reconsidere obiceiurile și modul de viață, gândirea lor de consumatori și să găsească noi căi de educație și de socializare și sub titulatura Chiar de-s mic, și eu pot schimba lumea!, au desfășurat activități precum: prezentarea unui material PPT despre protejarea mediului înconjurător; vizionarea filmulețului OlivaVerde – Ce este reciclarea?; discuții libere despre colectarea selectivă a deșeurilor, măsuri de prevenire a poluării, eliminarea sărăciei; expoziție cu obiecte realizate din materiale reciclabile; desene cu acțiuni concrete pe care le-au făcut ei pentru protejarea mediului înconjurător și prezentarea lor în fața colegilor; întocmirea unei liste cu sfaturi pe care să le adreseze tuturor oamenilor pentru a crea o lume mai curată, mai sigură, mai sănătoasă.

Obiectivele urmărite prin aceste activități au fost: creşterea interesului faţă de problemele actuale ale societăţii româneşti; reflectarea asupra activităților noastre cotidiene, asupra viitorului nostru, impactul pe care îl avem asupra mediului înconjurător pentru o viață durabilă; formarea de competenţe privind dezvoltarea durabilă,  sporind oportunităţile de acţiune pentru o viaţă productivă şi sănătoasă, în armonie cu natura şi cu preocupările pentru valorile sociale; stimularea interesului pentru cunoaşterea mediului înconjurător; dezvoltarea şi îmbunătăţirea capacității indivizilor, a grupurilor, a comunităţilor, a organizaţiilor şi a ţărilor de a gândi şi a acţiona în favoarea dezvoltării durabile; schimbarea mentalităţii oamenilor, potenţând capacitatea acestora de a crea o lume mai sigură, mai sănătoasă şi mult mai prosperă, îmbunătăţind astfel calitatea vieţii; formarea deprinderilor elevilor pentru reciclarea deșeurilor, evitarea poluării, utilizarea rațională a resurselor naturale.

Activitățile s-au desfășurat în sala de lectură a bibliotecii, un spațiu generos și primitor, unde elevii clasei pregătitoare C, a III-a D și a IV-a C, îndrumați de dascălii lor Cătrună Liliana, Achim Paula și Cătrună Gheorghe Mandizu și de doamna bibliotecar Țiței Mariana, au participat activ la discuții, au prezentat experiențe de viață plăcute și mai puțin plăcute, au venit cu soluții concrete la problemele de reciclare, poluare, viață durabilă. Ei au întocmit o listă cu sfaturi adresate cetățenilor lumii, sfaturi de care putem ține seama căci stă în puterea noastră dacă dorim pe lângă trecut și prezent, Pământul și viața pe Pământ să aibă un viitor. Am încurajat astfel creativitatea, am stimulat dezbaterile cu argumente pro și contra, s-au dezvoltat competențele de comunicare, de colaborare, de relaționare. Am urmărit, de asemenea, formarea unor abilități precum: gândirea critică, empatia, asertivitatea și abilitatea socială, alături de valori și atitudini ca: respect, autorespect, drept, libertate, egalitate, solidaritate, implicare și acțiune constructivă.

Monitorizarea și evaluarea activității a constat în observarea sistematică a comportamentului elevilor; modul de implicare al elevilor la dezbateri; expoziția tematică; fotografiile; portofoliul activității; raportul de activitate și popularizarea în mass-media.

Leave a Comment

*

code