Social

Prestaţii oferite de Casa de Pensii, în caz de accident de muncă

Miercuri, 6 noiembrie,  în cadrul unei conferinţe de presă la Casa de Pensii Teleorman, directorul instituţiei Emilian Bomboe, a vorbit despre o activitate pe care CJP Teleorman o gestionează, activitate mai puţin cunoscută însă publicului. Astfel, acesta a precizat că sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale este reglementat de Legea 346/05.06.2002, continuâd prin a spune că asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale reprezintă o asigurare de persoane, face parte din sistemul de asigurări sociale, este garantată de stat şi cuprinde raporturile specifice prin care se asigură protecţia socială a salariaţilor împotriva diminuării sau pierderii capacităţii de muncă şi decesul acestora ca urmare a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.

Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale este constituit din contribuţii diferenţiate în funcţie de risc, suportate de angajator sau de persoanele fizice care încheie contracte de asigurare.

Prin efectul legii menţionate anterior sunt asigurate obligatoriu, persoanele care desfăşoară activităţi pe baza unui contract individual de mucnă, precum şi funcţionarii publici, persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, şomerii, pe toată durata efectuării practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii, precum şi ucenicii, elevii şi studenţii, pe toată durata efectuării practicii profesionale.

De asemenea, spunea Emilian Bomboe, în condiţiile legii menţionate anterior, se pot asigura, pe bază de contract individual de asigurare, asociaţii unici, asociaţii, comanditarii sau acţionarii, membrii asociaţiilor familiale, persoanele autorizate să desfăşoare activităţi independente sau orice altă persoană interesată, care îşi desfăşoară activitatea pe baza unor raporturi juridice, altele decât cele stipulate în lege.

În ceea ce priveşte prestaţiile şi serviciile la care au dreptul asiguraţii, directorul executiv al Casei de Pensii a precizat că asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă, reabilitare şi reconversie profesională, indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă, indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă, compensaţii pentru atingerea integrităţii, precum şi de despăgubiri în caz de deces sau rambursări de cheltuieli. De menţionat că, din fondul medical destinat acestui sector, se plătesc toate cheltuielile medicale şi anumite prestaţii, indiferent dacă persoana care a suferit accidentul de muncă este sau nu vinovată de producerea lui.

Emilian Bomboe a vorbit şi despre dreptul la prestaţii medicale pentru investigare, diagnosticare, reabilitarea stării de sănătate etc, pe care îl au asiguraţii, reglementate în baza Legii 346/2002, precizând că “asiguraţii au dreptul la tratament medical corespunzător leziunilor şi afecţiunilor cauzate prin accidente de muncă sau boli profesionale”, precum şi despre prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.

În ceea ce priveşte respectarea acestei legi, este de precizat că respectarea şi aplicarea prevederilor actului normativ despre care s-a făcut vorbire, sunt imperative şi obligatorii de către angajatori, indiferent de foram juridică şi de proprietate.

În caz contrar, încălcarea acestor prevederi atrage după sine sancţiuni, care pot merge chiar şi la aplicarea de amenzi, cuprinse între 200 şi 500 lei, în funcţie de fapta comisă. De precizat că la nivelul casei de pensii, prin persoanele abilitate din cadrul Compartimentului Accidente de Muncă şi Boli Profesionale, se va proceda la demararea, în perioada următoare, a unei acţiuni de control pentru respectarea prevederilor Legii 346/2002. La nivelul Casei Judeţene de Pensii Teleorman, până la sfârşitul lunii octombrie 2013, au fost acordate 86 de prestaţii, respectiv pentru 13 cazuri de accidente de muncă soldate cu incapacitate temporară de muncă, 1 caz de boală profesională, 57 de cazuri au reprezentat indemnizaţii pentru ITM, 4 au fost despăgubiri în caz de deces, 2 compensaţii pentru atingerea integrităţii şi 9 cazuri au reprezentat rambursări de cheltuieli. (C.P.)

One Comment

  1. De ce contributia la fondul de risc se plateste in functie de codul CAEN si nu se plateste in functie de numarul de accidente si boli profesionale,de chetuielile efectuate de angajator cu dotarea de echipament de protectie ,etc?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.