Municipiul Alexandria / COMUNICAT DE PRESĂ / PRIN MINCIUNI ȘI MANIPULĂRI, VIAȚA A 138 DE OAMENI A AJUNS SĂ NU MAI CONTEZE

Având în vedere informațiile lansate în spațiul public de o parte a presei cu privire la relocarea familiilor ce locuiesc în blocurile cu risc seismic ridicat – RsI – B10 și B11 facem următoarele precizări cu scopul clarificării unor aspecte importante ce țin de corecta informare a opiniei publice:

  • Blocurile B10 și B11 au fost finalizate în anul 1967 și au avut destinația de cămin pentru muncitori, fiind structurate pe 5 niveluri (P+4E), având la momentul actual o vechime de 52 de ani.
  • Imobilele au fost „moștenite” de actuala administrație cu destinația de locuințe sociale, conțin 102 unități locative (camere) cu suprafața de 10 mp fiecare,  ocupate de un număr de 132 de persoane. Unitățile locative  au un grad redus de confort (cu un grup sanitar comun pe fiecare nivel, nu  sunt prevăzute cu  băi și nici cu bucătării sau cu locuri pentru pregătirea hranei) FOTO/ VIDEO. Toți locatarii acestor blocuri își prepară hrana în camere sau în spațiile comune (holuri), iar pentru copii și adolescenți există un potențial grad de pericol de abuz fizic având în vedere lipsa băilor individuale.
  • Tinând cont de vechimea acestor clădiri și de faptul ca până în prezent nu au fost executate modificări sau alte intervenții asupra structurii, Municipiul Alexandria a efectuat o expertizare tehnică a structurii de rezistență a acestor blocuri, în anul 2017, pentru a evalua stabilitatea și siguranța imobilelor B10 și B11, a tuturor grădinițelor aflate în imobile vechi, dar și a altor clădiri publice. Din expertiza tehnică  a rezultat că imobilele B10 și B11 nu mai prezintă siguranță în exploatare, au un grad de risc seismic ridicat – RsI, experții recomandând desființarea celor două clădiri și construirea unor noi clădiri, care să respecte cerințele impuse de Legea 10/1995 privind calitatea în construcții și Legea 114/1996 – legea locuinței, având în vedere că „actuala configurare în plan nu corespunde unei funcțiuni de locuință familială, în care fiecare unitate locativă să aibă condiții necesare pentru locuire (odihnă, igienă, prepararea hranei)”. Anexa 1 și Anexa 2
  • Municipalitatea a investit în ultimii ani aproximativ 400.000 lei pentru lucrări de reparații curente, hidroizolații, montaj ferestre și uși, grupuri sanitare, anual au fost montate calorifere, dezinsecție și deratizare, etc.
  • Concluziile ambelor expertize tehnice sunt foarte clare, aceste imobile fiind încadrate în clasa de risc seismic – RsI deoarece „structura de rezistență prezintă degradări majore, fracturi în elementele structurale, acestea nemaiputând prelua sarcini seismice și sunt predispuse prăbușirii la un cutemur de intensitate medie, prezentând risc major nu numai pentru locatarii din blocurile respective ci și pentru clădirile adiacente”
  • Expertizele tehnice și recomandările specialiștilor au fost prezentate Comitetului Local pentru Situații de Urgență al Municipiului Alexandria, care a decis informarea Instituției Prefectului și Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și solicitarea de sprijin guvernamental pentru rezolvarea în regim de urgență a acestei situații foarte periculoase, prin achiziționarea de locuințe modulare pentru chiriașii din blocurile B10 și B11, în vederea relocării temporare a acestora pâna la rezolvarea situației lor locative. După rezolvarea acestei situații de urgență, modulele vor rămâne la dispoziția Comitetului Județean pentru Situații de Urgență pentru a putea fi refolosite.
  • În data de 04.05.2017 Compartimentul Protecție Civilă, Situații de Urgență, PSI, Protecția Muncii a prezentat Consiliului Local al Municipiului Alexandria o informare privind concluziile și recomandările specialiștilor rezultate în urma expertizelor tehnice efectuate la blocurile B10 și B11. Consiliul Local al Municipiului Alexandria a hotărât informarea chiriașilor și luarea tuturor măsurilor necesare pentru rezolvarea situației și evitarea unei tragedii în caz de cutremur. Anexa 3
  • Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a aprobat în data de 05.2018 întreprinderea demersurilor necesare în vederea obținerii de fonduri de la Guvernul României pentru aciziționarea de locuințe modulare. Anexa 4.
  • Amenajarea acestei zone temporare de locuire a făcut obiectul a patru Hotărâri de Consiliu Local aprobate în unanimitate. Anexa 5, 6, 7 și 8.
  • Concomitent cu aceste demersuri aparatul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Alexandria a adus la cunoștiința chiriașior din blocurile B10 și B11 situația existentă, riscurile la care sunt supuși și varianta propusă – amenajarea unei zone temporare cu locuințe modulare în zona CAP Victoria unde municipalitatea mai deține locuințe sociale edificate cu câțiva ani în urmă pentru familii ale căror imobile fuseseră distruse de inundații. Chiriașii au luat la cunoștiință și AU FOST DE ACORD (cu o singură excepție – o singură persoană) cu propunerea municipalității de înființare a unei zone temporare de locuire în care să se mute în condiții net superioare celor în care locuiesc în prezent. Având în vedere că tabelul conține date cu caracter personal, poate fi vizualizat, fără posibilitatea de multiplicare/fotocopiere, la cerere la sediul instituției.
  • Aceste locuințe modulare, 30 tip garsonieră și 35 tip apartament cu 2 camere sunt amplasate pe un teren generos, unde s-au constituit într-o zonă temporară de locuire, în care vor avea condiții superioare de locuit față de cele existente. Fiecare locuință modulară dispune de o mică suprafață adiacentă (curte) și este dotată cu grup sanitar propriu în interiorul modulului, spațiu pentru gătit individual, aer condiționat, convectoare pentru încălzire, ceea ce în actuala variantă nu dețin. Plantăm în această zonă temporară de locuire aproximativ 100 de arbori de mari dimensiuni și amenajăm loc de joacă pentru copii.
  • Spațiile de locuit au fost propuse de către proiectant a fi delimitate cu garduri având în vedere anii de locuit în comun, în blocurile B10 și B11 unde conflictele dintre familii s-au transferat de la o generație la alta și s-au cronicizat generând foarte des certuri ce degenereză fiind necesară intervenția Poliției, în acest fel fiind rezolvată problema spațiului personal.
  • În ceea ce privește distanțele față de diverse puncte de interes și transportul public, facem următoarele precizări:
  • pâna la Piața Centrală se ajunge în 15 minute de mers pe jos;
  • până la principala zonă comercială a municipiului, aflată în proximitatea zonei temporare de locuire, se ajunge în 10 minute de mers pe jos;
  • până la cel mai mare parc al municipiului – Pădurea Vedea, Ștrandul Vedea, zona de agrement și sportivă a municipiului se ajunge în 5 minute de mers pe jos;
  • până la cantina de ajutor social se ajunge în 7 minute de mers pe jos – 41 de persoane sunt beneficiare ale serviciilor furnizate de cantină;
  • cu toate acestea municipalitatea asigură prin Serviciul Public de Transport Local microbuz școlar pentru cei 58 de preșcolari și elevi ai familiilor relocate și stație permanentă de transport public local.
  • Chiria NU VA CREȘTE, din contră vor plăti mai putin.

Exemplu comparativ plată chirie:

1 cameră – acum plătesc 22.5 lei/lună, în noua locuință mai spațioasă, dotată cu grup sanitar propriu în interior, spațiu pentru gătit, aer condiționat, boiler pentru apă caldă, convector pentru încălzire și curte, vor plăti 15.41 lei/lună.

Principala preocupare a domnului Primar Victor Drăgușin a fost și rămâne siguranța cetățenilor, iar în privința clădirilor pe care le deține municipalitatea în patrimoniu au fost efectuate expertize tehnice la toate imobilele asupra cărora existau suspiciuni cu privire la siguranța lor și au fost inițiate demersurile legale în conformitate cu recomandările specialiștilor tehnici.

Pe lângă blocurile B10 și B11 a căror situație am prezentat-o anterior, au mai fost efectuate expertize tehnice privind riscul seismic la următoarele imobile:

  • Grădinița cu PP Nr. 10 – 3 expertize la cele 3 corpuri de clădire. S-a recomandat desființarea a 2 corpuri și construirea unei noi clădiri și consolidarea celui de al patrulea corp – proiect finanțat prin PNDL II;
  • Internatul Colegiului Național Pedagogic „Mircea Scarlat” – proiect de reabilitare finanțat de către Guvern prin Compania Națională de Investiții;
  • G 100 Peco – RsII;
  • 112 – RsII.

Acest subiect este în mod eronat prezentat de o parte a presei care caută posibile motive ascunse ale acestei relocări temporare și trece sub tăcere pericolul iminent de prăbușire al acestor clădiri, posibilele pierderi de vieți omenești, siguranța a 132 de oameni dintre care 58 de copii, condițiile în care aceștia locuiesc în prezent și condițiile create în zona de relocare temporară a chiriașilor. Se încearcă generarea unor discuții false în spațiul public privind discriminarea sau izolarea acestor persoane, în contextul în care toate demersurile întreprinse de municipalitate și toate eforturile financiare au fost făcute tocmai pentru creșterea gradului de confort și siguranță al celor 132 de chiriași.

Este adusă fără temei în discuție amplasarea acestei zone de locuire temporară în proximitatea cimitirului „Sf. Alexandru” și este total trecut sub tăcere faptul ca în Municipiul Alexandria, de peste 50 de ani, mii de persoane locuiesc în cartierul PECO, cartier construit pe 3 laturi ale unui cimitir, fără ca acești locuitori să fi avut de suferit de pe urma acestei proximități, ca de altfel mulți alții din toate orașele României extinse ca urmare a urbanizării până la limita maximă posibilă a terenului disponibil și care au înglobat cimitirele în interiorul cartierelor.  Sunt inventate de o parte a presei scenarii cu privire la interese imobiliare în zona respectivă, ignorând cu bună știință adevărul – hotelul invocat nu este amenajat într-un imobil pe care municipalitatea l-a vândut. Imobilul nu a făcut niciodată parte din patrimoniul UAT Alexandria, el a fost cumpărat de la actualul proprietar de la fosta I.P.S.P. și niciodată acolo nu au fost locuințe, ci spații de birouri. Aceeași parte a presei ignoră cu bună știința și prevederile legale în vigoare: Legea 10/1995 privind calitatea în construcții, Legea 114/1996  – legea locuinței, Ordonanța Guvernului Nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic la construcțiile existente și Ordonanța de Urgență Nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență.

În cazul unui cutremur cine răspunde dacă aceste blocuri se prăbușesc și sub dărâmături s-ar afla 132 de victime dintre care 58 de copii? Evident, PRIMARUL.

Având în vedere cele prezentate, vă mulțumim pentru întelegere și prezentarea corectă a situației!

1 Comment

  1. Laura says:

    Bravo! Va recomandam ca si cu alte ocazii, cand ”o parte a presei” debiteaza tampenii, doar din dorinta de a face pe ”martirii media, singuri contra sistemului”, sa nu mai ignorati: dati explicatii! Nu ii mai lasati sa dea impresia ca au dreptate in orice tampenie pe care o scriu.

    Draga presa…ca cetatean, te invit sa te intorci la principiul impartialitatii. Stii tu, chestia aia care nu iti aduce contracte de colaborare pe nu-stiu-unde, ci te propulseaza in postura de ”sursa credibila de informare”!:)

Leave a Comment

*

code

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.