Monica DUMITRESCU
Ministerul Educaţiei a publicat modele de teste suplimentare pentru a veni în sprijinul pregătirii elevilor de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a pentru evaluările naţionale care vor avea loc începând cu 28 mai.
Programate iniţial pentru perioada 6-15 mai 2014, evaluările la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a au fost amânate. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie a precizat că evaluările au fost amânate cu aproape o lună pentru ca elevii să aibă timp să se familiarizeze cu aceste teste, care sunt pe model internaţional.
Potrivit noului calendarul aprobat de MEN, evaluările se vor derula între 28 şi 30 mai pentru elevii de clasa a IV-a, între 2 şi 4 iunie pentru cei din clasa a II-a şi în 5 – 6 iunie pentru elevii de a VI-a. Noul calendar a fost adoptat de Ministerul Educaţiei Naţionale după dezbaterile publice. Astfel, primii testaţi vor fi elevii de clasa a IV-a care vor susţine în 28 mai proba la Limba română, în 29 mai – Matematică şi în 30 mai – Limba maternă. Evaluarea la clasa a II-a începe în 2 iunie cu proba de Limba română (scris şi citit), continuă pe 3 iunie cu Limba maternă (scris şi citit) şi se încheie pe 4 iunie cu proba de Matematică.
Elevii care termină clasa a VI-a vor fi evaluaţi la Limbă şi comunicare în 5 iunie şi la Matematică şi Ştiinţe ale naturii în 6 iunie. Timpul alocat pentru fiecare probă diferă de la o clasă la alta, fiind de 25 de minute la clasa a II-a şi de o oră la clasele a IV-a şi a VI-a.
Potrivit ministrului, evaluările urmăresc identificarea evoluţiei de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a oferi date substanţiale care să permită o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar pe segmentele menţionate.
Evaluările se vor desfăşura în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ. Elevii vor fi testaţi în sălile de clasă în care învaţă. Nu vor fi camere video, elevii fiind supravegheaţi la clasa a II-a şi la a IV-a de învăţătoare şi un cadru didactic din unitatea de învăţământ, iar la a VI-a de două cadre didactice din unitatea de învăţământ.
Calificativele obţinute de către elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog şi nu se afişează public. Acestea vor fi valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. Rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.
Subiectele pentru evaluare sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), ţinând seama de următoarele cerinţe: să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu şi să aibă un nivel mediu de dificultate. Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale (tip IEA – PIRLS, pentru clasa a II-a, tip IEA – TIMSS, pentru clasa a IV-a, tip PISA, pentru clasa a VI-a).
Ministrul Educaţiei a cerut inspectorilor generali ca, până la organizarea testărilor, cadrele didactice să lucreze cu copiii după modelele de subiecte afişate pe site-ul oficial al MEN.