Monica DUMITRESCU
După ce elevii din clasele a IV-a au susţinut evaluarea naţională în intervalul 28-29 mai, iar cei din clasa a II-a în intervalul 2-4 iunie, a venit şi rândul elevilor din clasa a VI-a să susţină aceste teste. Conform calendarului stabilit de Ministerul Educaţiei, joi, 5 iunie, elevii din clasa a VI-a vor susţine evaluarea la Limbă şi comunicare, iar vineri, 6 iunie, evaluarea la Matematică şi Ştiinţe ale naturii. Ca şi colegii lor mai mici, elevii din clasa a VI-a vor susţine probele în timpul orelor de curs, în sălile de clasă în care învaţă, fără camere video, supravegherea urmând să fie asigurată de câte două cadre didactice din unitatea de învăţământ. Timpul alocat pentru fiecare probă este de o oră.
Potrivit prof. Elena Şuică, inspector şcolar, preşedinte al comisiei judeţene pentru organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, până acum examenul s-a desfăşurat fără incidente. La clasa a IV-a au fost înscrişi pentru susţinerea probelor 3073 de elevi teleormăneni, numărul absenţilor înregistrat fiind de 206 la prima probă şi de 210 la cea de-a doua. La clasa a II-a au fost înscrişi iniţial 3147 de elevi, însă 258 dintre aceştia nu s-au prezentat.
Astăzi sunt aşteptaţi să susţină prima probă a evaluării la sfârşitul clasei a VI-a, 3101 elevi teleormăneni.
Acesta este primul an în care au fost introduse evaluările la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în învăţământul de masă. Evaluările au fost experinentate încă de anul trecut în câteva unităţi de învăţământ pilot din toate judeţele.
Evaluările urmăresc identificarea evoluţiei de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a oferi date substanţiale care să permită o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar pe segmentele menţionate.
Calificativele obţinute de către elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog şi nu se afişează public. Acestea vor fi valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. Rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.
Subiectele pentru evaluare au fost elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) având un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale (tip IEA – PIRLS, pentru clasa a II-a, tip IEA – TIMSS, pentru clasa a IV-a, tip PISA, pentru clasa a VI-a).