Social

Finanţarea per elev, principala nemulţumire a dascălilor alexăndreni

Monica Dumitrescu

Primăria Alexandria a organizat la începutul acestei săptămâni o dezbatere publică pentru stabilirea reţelei şcolare din municipiu, la care au participat numeroşi diectori ai unităţilor de învăţământ care funcţionează pe raza municipiului, dascăli, părinţi, reprezentanţi ai comitetelor şi asociaţiilor de părinţi, consilieri locali, reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean. Primarul municipiului Victor Drăguşin a prezentat mai întâi situaţia actuală a reţelei şcolare în Alexandria, cu părţile bune şi rele ale acesteia şi a invitat participanţii să vină cu propuneri privind îmbunătăţirea situaţiei. Subfinanţarea învăţământului şi inexistenţa unui cadru legal prin care autorităţile locale să poată suplimenta fondul de salarii, insuficient în majoritatea unităţilor de învăţământ alexăndrene, sunt principalele probleme supuse atenţiei. Pentru anul 2014 deficitul la fondul de salarii per total grădiniţe şcoli şi licee este de 1 862 000 lei, iar al fondului pentru cheltuieli materiale este de 390000 lei. Dacă pentru suplimentarea fondului de cheltuieli materiale autoritatea locală poate interveni, în cazul fondului de salarii nu există soluţie. Aceată situaţie s-a creat din cauza finanţării per elev, atât în opinia autorităţilor locale cât şi a dascălilor, calculele nefiind bazate pe situaţii reale. În majoritatea unităţilor de învăţământ alexăndrene sunt la catedră mulţi dascăli cu peste 20 de ani vechime, cu gradul didactic I şi cu gradaţii de merit, necesarul pentru plata salariilor acestora fiind mult mai mare decât cel estimat prin noua lege a educaţiei. O mai bună gestionare a fondurilor ar putea fi realizată prin creşterea numărului de elevi la clasă, însă nici legea nu permite acest lucru, iar dascălii şi părinţii spun că acest lucru nu se poate face decât în detrimentul calităţii învăţământului.

 

Alegerea unităţii de învăţământ – păreri pro şi contra

În ceea ce priveşte stabilirea reţelei şcolare, părerile participanţilor la dezbatere au fost împărţite. Majoritatea sunt de acord că reţeaua şcolară ar trebui să rămână aceeaşi ca până acum, însă reprezentanţii şcolilor de cartier sunt de părere că ar trebui să se umble la circumscripţiile şcolare, care nu au mai fost modificate din 1968. Un militant pentru refacerea circumscripţiilor şcolare este prof. Dumitru Avram, director al Şcolii nr. 6 Alexandria. Pe de altă parte, directorul Liceului Teoretic “Al. I. Cuza”, prof. Florin Stănoiu este de părere că elevii şi părinţii trebuie să aleagă şcoala. Prof. Stănoiu a combătut şi ideea lansată de prof. Iuliana Stancu, directorul Liceului Tehnologic nr. 1 de a reduce numărul de clase la liceu pe filiera teoretică care la ora actuală reprezintă 60% din totalul claselor de liceu, în favoarea claselor pe filiera tenologică.

“Din punctul meu de vedere, dacă vrem calitate, confort şi eficienţă trebuie să ne uităm unde vrea copilul să meargă. În plus cheltuielile cu clasele tehnologice sunt şi mai mari. În ceea ce priveşte arondarea la şcolile gimanziale şi grădiniţe mi se pare o idee socialistă şi nelegală, care blochează calea elevului şi a părinţilor să aleagă ceea ce consideră că e mai bun pentru ei”, a spus prof. Stănoiu.

Un alt aspect care împiedică eficientizarea cheltuielilor dintr-o unitate de învăţământ a fost ridicat de directorul Şcolii “Mihai Viteazul”, prof. Elena Tecşor. Aceasta a atras atenţia că există neconcordanţe în noua Lege a Educaţiei, una dintre acestea fiind numărul maxim de elevi la clasă în ciclul primar necorelat cu numărul maxim de elevi la clasă în gimnaziu. “Dacă la clasele primare am 25 de elevi maxim la clasă, iar la gimnaziu pot avea 30 de elevi la clasă, presupunând că pe parcursul anilor niciun elev nu pleacă, niciun elev nu vine din altă parte, de unde iau eu diferenţa de elevi pentru a completa clasele la gimnaziu”, a spus Elena Tecşor.

Aceasta a mai susţinut ideea că numărul mai mare de elevi la clasă nu împiedică un proces intructiv-educativ de calitate, totul depinde de profesionalismul şi implicarea dascălilor.

Dacă autorităţile locale au luat act de propunerile participanţilor la dezbateri, cele mai pertinente urmând să fie introduse în proiectul de Hotărâre privind stabilirea reţelei şcolare ce va fi supus aprobării consiliului local în şedinţa ordinară care se va desfăşura până la sfârşitul acestei luni.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.