Eugen Pîrvulescu l-a interpelat pe ministrul Transporturiloir cu privire la situaţia transportatorilor români în spaţiul european

În Legislativ, cei mai mulţi dintre aleşi iau cuvântul doar atunci când se întâmplă ceva care să-i privească în mod direct şi să nu-şi pierd timpul cu discursuri lungi, care au, de cele mai multe ori, efect de somnifer pentru colegii de şedinţe. Astfel, în cazul celor mai mulţi dintre parlamentari, activitatea din Legislativ se rezumă la susţinerea unor iniţiative legislative, în funcţie de direcţia partidului din care provin, dar şi la susţinerea unor moţiuni, simple sau de cenzură, şi în acest caz fiind urmată poziţia formaţiunii politice din care fac parte.

Declaraţiile politice, interpelările sau întrebările adresate reprezentanţilor Executivului sunt lăsate în plan secund, acestea nedovedindu-şi utilitatea în cele mai multe cazuri.

Cu toate acestea, sunt şi parlamentari care, fie entuziasmaţi de prezenţa în Legislativ, fie din exces de zel, ţin cu tot dinadinsul să bifeze toate instrumentele pe care le au la îndemână în calitatea de senator sau deputat. Acesta pare să fie şi cazul senatorului PNL de Teleorman Eugen Pîrvulescu, alesul de Teleorman trecându-şi în cont, în jumătatea de an scursă din mandatul încredinţat de electorat la alegerile din decembrie, cu şase iniţiative legislative trecute în cont, şase declaraţii politice, şase întrebări şi opt interpelări, nouă luări de cuvânt în plen şi o moţiune.

Ultimul demers al senatorului PNL este o interpelare adresată ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, luni, 12 iunie, având ca obiect situaţia transportatorilor români, pe care Eugen Pîrvulescu îi consideră nişte “victime ale acţiunilor protecţioniste ale mai multor state din Uniunea Europeană”.

“Ultima ţară care s-a aliniat împotriva transportatorilor români este Italia, după Franţa, Belgia şi Germania. Camera Deputaţilor a Parlamentului Italian a aprobat, în 5 iunie 2017, proiectul de lege pentru ratificarea Decretului-lege 50/2017, care de fapt este împotriva firmelor şi şoferilor din estul Europei. Întregul scandal a izbucnit de la un aşa zis “pachet de mobilitate” prezentat, pe 31 mai 2017, de Comisia Europeană. În Italia, proiectul va intra în curând în dezbaterea Senatului, dar este greu de crezut că fără presiuni diplomatice vor surveni modificări. În actuala formă, proiectul de lege reduce drastic timpul în care un şofer poate face cabotaj pe teritoriul Italiei la volanul unui camion înmatriculat de o firmă din străinătate (cabotajul este activitatea de transport prestatată pe teritoriul unei ţări de către o firmă de transport dintr-o altă ţară).

Este de neînţeles menţinerea aceastei noţiuni ce datează din perioada pre-aderare, atât timp cât graniţele UE nu mai există din punct de vedere economic şi comercial, iar Uniunea Europeană se consideră a fi o singură piaţă. Mai mult, firmele din alte ţări trebuie să notifice autorităţile italiene despre operaţiunile de transport pe care le efectuează în această ţară. De asemenea, pentru a creşte exponenţial costurile firmelor, şi italienii impun un plafon minim în euro de plată a şoferilor, precum şi proceduri de rambursare a cheltuielilor de deplasare, cazare şi masă. Inclusiv firmele vestice de transport care şi-au deschis firme în Est pentru a angaja la costuri mai mici şoferi cu care să lucreze în propriile ţări vor fi afectate. Mai mult, patronii acestor firme riscă şi să fie acuzaţi de evaziune fiscală pentru că aplică un sistem în care prestează servicii de transport în propriile ţări şi plătesc taxe şi impozite mult mai mici în ţările din estul Europei. Nu putem lăsa firmele din acest domeniu să fie distruse de măsuri protecţioniste care nu respectă de fapt legislaţia Uniunii Europene şi interzic dreptul la libera circulaţie a persoanelor şi a mărfurilor. Efecte negative importante vor fi însă pentru toţi cetăţenii României. Preţul social va fi plătit nu numai de un mare număr de şoferi din ţările estice care îşi vor pierde locurile de muncă. Pe termen mediu şi lung, creşterea costurilor cu transportul rutier va face ca preţul la raft al produselor să crească substanţial. Vă rog, domnule Ministru, să ne prezentaţi un punct de vedere oficial şi nişte acţiuni concrete în acest sens”, se arată în interpelarea senatorului PNL, pentru care acesta solicită un răspuns scris. (Violeta Mocanu)

Leave a Comment

*

code