Deputatul Violeta Răduț propune transformarea liceelor tehnologice în școli profesionale

Deputatul PSD de Teleorman, Violeta Răduț, a lansat o propunere ce pare să iasă din tiparul celebrelor “rapoarte și dări de seamă” cu care ne-am obișnuit după fiecare eșec din învățământul teleormănean. De fiecare dată când rezultatele elevilor din Teleorman nu  erau tocmai de lăudat, se mai organiza un raport asupra situației din învățământ, se mai căuta câte un vinovat (sau, mai degrabă, toți, dar niciunul) – ba elevii chiulesc, ba părinții nu se preocupă, ba profesorii nu intră la ore… și gata, situația era lămurită. Numai că, anul următor povestea se repeta: eșecul era reluat.

Tocmai de aceea, transformarea liceelor tehnologice, la care rata de promovabilitate este extrem de scăzută, în școli profesionale, idee pe care o lansează în dezbatere publică deputatul Violeta Răduț pare a fi o măsură de luat în calcul de către factorii implicați în gestionarea învățământului din Teleorman: “Prin prisma rezultatelor obținute, an de an, de elevii din Teleorman la examenele naționale – Evaluare Națională, pentru elevii de clasa a VIII-a, și Bacalaureat, pentru cei care termină clasa XII-a – ar trebui să privim cu maximă îngrijorare acest fenomen. Mai ales că situația nu este una ocazională, nu este un accident care s-a întâmplat într-un an. De fiecare dată, la publicarea rezultatelor, aflăm că județul Teleorman este la coada clasamentului național. Poate că ar fi momentul să nu se mai căute, de fiecare dată, vinovații, ci să se întreprindă efectiv ceva concret pentru remedierea situației. Din punctul meu de vedere, o astfel de măsură ar fi transformarea liceelor tehnologice în școli profesionale. Atâta timp cât  în aceste unități de învățământ gradul de promovabilitate la Bacalaureat este extrem de scăzut, aceste licee nu-și mai justifică funcționarea. Nu este admisibil ca, ani la rând, la Liceul Tehnologic “Andrei Șaguna” din Botoroaga niciun elev de clasa a XII-a să nu treacă examenul de Bacalaureat. La fel de inacceptabil este ca, tot în astfel de licee tehnologice, fie că sunt din Alexandria, Turnu Măgurele sau Roșiorii de Vede, să existe zeci de elevi care să nu obțină decât nota 1, adică acel punct din oficiu, sau note de 2 și 3. Și să nu uităm că mai sunt mulți alți tineri care aleg să nici nu se mai prezinte la examen. Și atunci, care mai este jutificarea și utilitatea funcționării unor astfel de unități școlare?

Există, într-adevăr, încă din anul 2011, prevăzut în metodologia pentru fundamentarea cifrei de școlarizare, ca liceele care au sub 15% elevi promovați la Bacalaureat să primească pentru clasa a IX-a un plan de școlarizare diminuat cu cel puțin o clasă. Dar, poate o măsură mai potrivită ar fi ca aceste licee tehnologice să fie transformate în școli profesionale, chiar dacă asta înseamnă reduceri de catedre, având în vedere că vorbim de învățământ de 3 ani, comparativ cu liceele tehnologice, care înseamnă 4 ani. Ar fi o decizie în beneficiul elevilor, care ar putea absolvi astfel de școli cu o certificare profesională, cu garanția că știu o meserie, în detrimentul urmării cursurilor unui liceu pe care să nu-l poată absolvi cu succes. Să nu mai vorbim că, după absolvirea unei școli profesionale, șansele acestor tineri să-și găsească un loc de muncă ar fi substanțial crescute, dacă ne gândim la deficitul de forță de muncă bine calificată existent la ora actuală în economia României”, susține Violeta Răduț.

Leave a Comment

*

code