Economie

Cumperi din supermarket, eşti potenţial infractor

Asta e eticheta pe care o primeşte fiecare alexăndrean la intrarea în supermarketurile din oraş. Eticheta de potenţial infractor nu o primesc, din păcate, doar alexăndrenii, ci toţi românii, asta fiind practica şi politica supermarketurilor din România, cu lanţuri de magazine la nivel internaţional. E adevărat că se fură din aceste magazine, dar să se sporească măsurile de pază, să crească numărul camerelor de luat vederi, nu fiecare client e potenţial infractor şi supus situaţiilor jenante sau obligat să-şi lase genţile şi bagajele pe cine ştie unde, nesupravegheate sau, mai rău, să arate ce are în geantă tuturor agenţilor de pază.

Diferenţe între magazine, ca aspect, nu există, există însă mari difernţe de comportament ale lucrătorilor din aceste magazine faţă de clienţi. Nicăieri în lume clientul, cel care calcă pragul unui magazin, nu este etichetat din prag, ca fiind hoţ. În România, şi aici includem şi Alexandria, intri în supermarket eşti potenţial infractor. Să te ferească Sfântu’ să ai asupra ta sau în geantă o sticlă cu apă plată, adusă de acasă sau luată din piaţă pentru care nu ai păstrat bonul, marcă aflată la vânzare în respectivul magazin, că te caută agenţii de pază şi în părţi mai puţin ortodoxe şi te acuză de furt cât ai clipi, asta fără vreo dovadă, fără să fi văzut ei ceva, doar aşa că li se pare.

Unele încă de la intrare te avertizează că dacă ai asupra ta, o gumă de mestecat, cum cei mai mulţi au asupra lor, o sticlă de cola la jumate sau una cu apă plată, chiar şi de la robinet, trebuie să le declare, că, dacă nu, la ieşire te caută în geantă şi dacă o găseşte paznicul, eşti hoţ.

Unele supermarketuri din oraşîncalcă legea şi merg până într-acolo şi ajung să caute inclusiv în geanta personală sau nu îţi permit să intri în magazin cu rucsac pentu că: “rucsacul nu e geantă”, răspus primit de la agentul de pază al unui astfel de magazin. O escapadă la cumpărături poate deveni o adevărată sursă de nervi. Şi asta în condiţiile în care eşti client şi mergi în magazinul respectiv să le dai bani. Primirea lasă de dorit încă de la intrare, când eşti pus să arăţi sacoşa că nu ai produse aflate la vânzare în magazin, dacă ai, se pot eticheta de agentul de pază sau le laşi la intrare, nici una dintre variante neviind opţională. Altfel, nu eşti lăsat în magazin şi rugat, la început politicos, apoi pe un ton agresiv, să părăseşti magazinul.

Asta în condiţiile în care majoritatea magazinelor se laudă că au camere video pentru supraveghere. O altă soluţie civilizată este dotarea cu acele aparate care să semnalizeze momentul în care clientul vrea să sustragă un produs, care să funcţioneze corect şi abia după aceea agenţii să te oprească, să solicite să arăţi produsele şi să cheme organele în măsură să te verifice, dacă şi numai dacă au certitudinea că ai furat un produs, nu doar pentru că li se pare suspectă faţa ta.

În ultima vreme, aceste situaţii s-au înmulţit. Zeci de alexăndreni se plâng că au fost controlaţi în genţi, sacoşe sau rucsacuri, deşi nu au pus mâna pe ceva ce nu le aparţine în viaţa lor. Au trebuit însă să treacă prin aceste momente penibile doar pentru că agenţilor de pază nu le-a plăcut de faţa lor. Fenomenul ia amploare, mai ales pe fondul faptului că cel controlat, după ruşinea păţită, nu face nici un demers împotriva agentului care l-a abuzat, pentru că este vorba de un abuz; alţii, dacă au făcut, agentul nu a păţit nimic şi aşa cei care păzesc magazinele au prins curaj şi când nu au ce face, mai fac unu – două controale de rutină.

Dacă nu accepţi să arăţi ce ai în sacoşă, clar ai luat ceva şi începe un scandal monstru, însă nici un agent de pază nu binevoieşte să arate eventualele imagini de pe camerele de luat vederi în care eşti surprins că ai fi luat ceva sau să îţi prezinte vreo dovadă în acest sens.

Toate aceste practici sunt ilegale, legislaţia în vigoare nu permite nici unei persoane să se uite la altcineva în traistă, sub nici o formă. Percheziţionarea corporală a clienţilor de către angajaţii magazinelor este ilegală, ca, de altfel, şi controlul bagajelor de mână.

Este o măsură cât se poate de abuzivă. Dacă li se pare ceva suspect, dacă văd pe cineva că a furat pe camerele de supraveghere, atunci trebuie să cheme poliţia, jandarmii, organele abilitate, dar nu să verifice ei.

Tot aşa, la rândul lor, clienţii care au păţit ruşinea şi au fost puşi să treacă prin astfel de momente, se pot adresa instanţei.

O altă problemă a marilor magazine este aceea că toate se bat cu pumnul în piept că au locuri de parcare. Nici unul însă nu garantează integritatea maşinii. Mai mult, toate se spală pe mâini şi te informează că dacăîţi laşi maşina în curtea lor, o faci pe răspunderea ta, iar în cazul în care ţi se sparge autoturismul, ei nu au nici o răspundere. Nici faţă de bagajele pe care te obligă să le laşi la intrare nu au vreo răspundere, dar te obligă să le laşi, iar dacă ţi s-au furat obiectele din bagaj, ridică din umeri şi spun că odată ce l-ai lăsat acolo, ţi-ai asumat riscul de a-ţi fi luate. Nici în acest caz nu prea ai alternativă, decât calea întoarsă. În cele mai bune cazuri, compartimentele în care îţi laşi bagajul sunt prevăzute cu cheie.

La rândul lor, autorităţile spun că persoanele pot fi controlate doar de jandarmi sau poliţişti. Agenţii de pază din supermarket nu au dreptul săîi ceară unui client să se supună controlului, atunci când există suspiciunea că persoana respectivă a furat un produs. În funcţie de regulile fiecărui magazin, agenţii de pazădacă constată, au dovada, au văzut, au imagini, nu doar suspiciuni, că o persoană şi-a însuşit un produs fără să-l plătească, pot reţine acea persoană şi apoi să cheme organele abilitate să facă un control, inclusiv corporal. Agenţii de pazăîi pot solicita unui client să scoată din buzunare sau bagaje produsele neachitate la casă, după ce au dovada că deţine aceste produse, prin imagini video de obicei, însă control bagajelor şi cel corporal au dreptul să-l facă doar jandarmii sau poliţiştii. Dacă se solicită controlul bagajelor, suspectul are voie să refuze controlul până la sosirea organelor abilitate. Însă solicitarea de a scoate din buzunare sau sacoşe cumpărăturile pentru a verifica produsele în vederea găsirii unora care nu au fost achitate se face doar după ce agenţii deţin informaţii clare că acea persoană a furat ceva, nu doar că li s-a părut lor. Pentru că mulţi stau doar la case, nu se uită pe nici o cameră şi, la alegere, din rândul peroanelor care stau la coadă, la casa de marcat, îşi aleg una pe care o pun să arate bonul, să scoată produsele, doar aşa, că li s-a părut lor că faţa respectivei persoane ar fi a unui hoţ sau pentru că, presupun ei, dacă acea persoană are un rucsac în spate sau o geantă mai mare, aceasta poate ascunde uşor produsele. Asta nu-i normal, e abuz, tolerat din păcate. (C.P.)

2 Comments

  1. In principiu ai dreptate, dar in practica ce dracu stai 3 ore la cumparaturi intr-un magazin cu copilul mic dupa dumneata? Daca i se face foame sau sete sau are alte necesitati copilul ce faci? Nu tin partea gorilelor de la paza care sunt niste neciopliti in general si asta si din vina patronilor care nu-i instruiesc cum sa se poarte civilizat, dar au dreptate in privinta furturilor din magazine, am vazut scarbe de ciori care isi bagau diverse intre fuste si probabil erau pe mana cu cate un paznic, ca nu se lua nimeni de ele. Deasemenea oameni bine imbracati si cu aspect de doctoranzi au prostul obicei sa le mai scape cate ceva prin buzunare. In concluzie stai mai putin prin magazine ca nu esti pitipoanca la agatat.

  2. Buna ziua,
    Am reclamat deja in scris la Receptie Clienti, Iasi, Carrefour Era. Revin si cu email, intrucat la rece pot detalia mai bine evenimentul intamplat astazi. Reclamatia scrisa in magazin e lapidara și incoerenta, cred.
    Sunt client fidel și vin saptamanal in acest magazin cu familia – 2 adulti si un copil de 5 ani.
    Incerc sa intru in magazin, trecand inainte pe la domnul de la paza pentru a-mi infolia bagajul de mana, ca de obicei – un rucsac de oras cu lucruri personale, strict necesare unui copil mic: batiste, servetele umede, sticla cu apa, caciulita, jucarioara preferata uzata + in cazul de fata – picaturi nazale și un alt spray, intrucat copilul era racit. Domunul paznic, scoate o geanta speciala pentru a introduce rucsacul meu, geanta care se sigileaza – situatia in care nu mai poti folosi nimic in timpul cumparaturilor 1-3 ore!
    Am refuzat, spunandu-i ca e doar un bagaj de mana, cu lucruri personale – agenda, portofel, telefon, chei și lucrurile copilului, enumerate anterior. Domnul paznic imi spune ca asa e regulamentul bla-bla –bla. Ii spun ca nu se poate sa merg sa fac cumparaturi cu telefonul , agenda de lucru, portofelul, sticla de apa a copilului, servetelele uscate și umede, jucarioara, caciulita pentru raioanele reci, picaturile și sprayul de nas in maini și buzunare – E UN BAGAJ DE MANA! NU SE POATE SA INTRI LA CUMPARATURI CU UN COPIL MIC FARA SA AI UN BAGAJ DE MANA – NU SE POATE!
    Femeile au voie cu poseta – deci , eu – barbat-tată- ca sa pot intra cu lucrurile personale in magazin, trebuie sa iau poseta sotiei?
    Ce sa fac?
    Sa las sa-mi sigileze bagajul cu lucruri personale si sa nu ma pot folosi in interes de servici de datele din agenta atunci cand sunt la cumparaturi 1-3 ore?
    Sa nu pot sa-mi verific suma de bani din portofel, pentru a estima cat pot sa cumpar?
    Sa las copilul insetat și cu mucii in gura, pentru ca nu pot sa-i dau apa si sa-i sterg nasul?
    Sa-l las cu capul descoperit prin raioanele cu frig, racit fiind? Sa renunt la cumparaturi?
    De ce clientii sunt considerati, inca inainte de a intra in magazin, potential hoți?
    Cu bagaje de mana si in avion e permis, in Carrefoue nu!
    Cand era cu infolierea bagajelor, daca aveam nevoie de ceva, rupeam folia…acum cu geanta, nu se mai poate!
    Una peste alta, explicandu-i paznicului, acesta imi tranteste, in fata copilului, afirmatia cum ca as fi beat, ca am baut! EXTRAORDINAR, CATA NESIMTIRE!
    I-am spus sa-l cheme pe seful pazei. Acesta vine și – evident, nici nu ma asteptam la altceva, pentru o tara ca ROMANIA – in loc sa-si ceara scuze, sa ma asculte, sa ma inteleaga, nu – ii tinea partea subordonatului, ba chiar se rățoiau amandoi la mine, facand copilul sa planga. Nu i-a facut observatii omului de la paza, nu scuze pentru afirmatia cu ,, dumneata cred ca a-i baut ceva,, -nimic.
    Ii explic sefului pazei situatia prezenta anterior + ca nu trebuie considerati clientii, inainte de a intra in magazin – hoti. Raspunsul lui: ,, Da dom’le , fiecare client e considerat hot.,, și ca ,, Daca nu-mi convine regula sa plec sa cumpar din alte magazine,,. NU SE POATE ASA CEVA! NU-MI VINE SA CRED! Isi bateau joc de mine și atunci cand le reprosam vocabularul si politica lor de a comunica cu clientii, cu un tată în fața copilului sau, imi spuneau sa TAC DIN GURA!!!!! Evident, pentru a nu auzi ceilalti clienti reprosurile pe care le faceam, cu referire la vocabularul și atitudinea lor. Nu stiam ca astfel de lucruri se comunica in soapta, la ureche!
    Nu mai spun ca copilul incepuse sa planga de se uitau toti ceilalti clienti, spunand printre plansete ca ,,…nu vrea sa vina politia,, S-a speriat rau micutul cand i-a vazut pe astia ca vorbeau prin statie și ca tonul discutie lua amploare.
    Am cerut doamnelor de la Receptie clienti sa contacteze un sef al magazinului – a venit unul, s-a prezentat , nu stiu cum il cheama . Apropo nu pot sa dau nume, doar daca verificati turele din data de 14-02-2015, ora 14,30-14,55. NIMENI NU ARE ECUSON! –nici la paza, nici sefi –nu stiu cu cine am vorbit.
    Unul din sefii magazinului care a vorbit cu mine, a fost OK, m-a ascultat, m-a inteles și cred ca mi-a dat dreptate ca bagajul de mana, cu lucruri personale,ca nu poate fi ambalat.
    Paza sa-si faca treaba cu oameni in civil prin magazine, prin monitoare, camere, fara a considera clientii hoti inca de la intrare – sigiland fiecare gentuta, in cazul barbatilor…la doamne nu!
    Ce mai urmeaza: sa ne coaseti buzunarele la intrare, sa ne obligati sa mergem cu mainile in buzunare, sa nu mai intram cu copii etc. ?
    Am tinut sa scriu o reclamatie la ERA, probabil incoerenta, tremurand tot si cu copilul foarte speriat, care plangea si striga incontinuu, pana am terminat de scris reclamatia – ,,,…sa mergem …sa nu ne ia politia…etc.,,- A FOST TERORIZAT!
    Ulterior, dupa ce am intrat in magazin, copilul nu mai voia sa ma astepte cu carutul la capatul culoarelor reci dintre rafturi, de frica! – Dorea sa stea numai langa mine. Of-Of!
    Doamnele de la Receptie clienti au fost dragute și cat am scris au incercat sa-l linistesca cu o bomboana, cu un muțulache, bravo lor!
    Seful pazei, cu o nesimtire golaneasca, sosotea cu paznicul… apoi a venit la acel sef de magazin caruia i-a spus ca ,,Îl stiu pe domnul…,, A MAI FACUT SCANDAL SI ALTA DATA! ,,
    EXTRAORDINAR!!! ASA CEVA… Nu stiu, cred ca incerca la modul securistic sa ma provoace , sa-i fac ceva, pentru a ma târî pe jos, sa-mi puna catusele in fata copilului care urla deja. Doamne fereste! Cat tupeu? Nu l-am mai vazut in viata mea!
    Apoi, seful pazei continua, spunandu-mi , de fata cu acel sef de magazin, ca de ce am vorbit nu stiu cum, la per tu cu subordonatul sau ,, ca nu am facut facultatea cu el (paznicul!),,. ASTA ERA PROBLEMA LUI! Ei pot sa se comporte ca niste marlani si sa jigneasca clientii, sa sperie si sa faca copii sa planga, dar – Doamne fereste! – sa i te adresezi unui paznic fara sa folosesti pronumele personal de politete. Desi nu-mi sta in reflexul vorbirii, e posibil sa ma fi adresat folosind persoana a 2-a. Cat despre batranelul-paznic – care in mod sigur nu avea facultate, dar nu asta conteaza! – acesta și-a permis sa ma jigneasca în fata copilului, de parca ar fi facut facultatea, masterful si doctoratul cu mine! DA eu chiar le-am facut, dar nici un coleg de-al meu nu si-ar permite sa ma jigneasca si , mai mult, in fata copilului!
    Degeba instruiti oamenii din magazine sa vorbeasca cu clientii, daca inca de la intrarea in magazine paznicii te jignesc, iti fac copilul sa planga, iti sigileaza bagajul mai ceva ca pe aeroportul Kennedy – nu e correct! – si in avion ai voie cu bagaj de mana!
    Înteleg ca e criza, dar cu asa firma de paza mai bine nu. IEFTIN! Decât sa platesti mai multi oameni la supraveghere in magazine si la monitoare, mai bine le sigilam gentile la toti si ne scoatem cu 3 oameni la paza in tot magazinul! Unde e respectul fată de client?
    Saptamana care vine fac iarasi cumparaturi in Carrefour ERA IASI și peste doua saptamani iarași, si tot asa. Tot cu copilul, același bagaj, sper sa fiu inteles macar, daca regulile nu se schimba – nu voi schimba magazinul pentru ca asa mi-a sugerat seful pazei (poate Carrefour-ul il va schimba pe el!), dar in functie de cum evolueaza lucrurile (vin cu martori, voi filma tot), voi face plangere la politie, chem televiziunile, scriu in Franta etc., pentru ca sunt foarte suparat și foarte pornit. Iar daca copilul imi mai este facut sa planga in magazin, datorita ,,gorilelor,, sau a oricarui alt lucrator , indiferent de motiv, pot sa fiu eu de vina, maica-sa, Sfantul Duh, nu stiu – dar voi face tot ce pot pentru a va intoarce lacrimile lui. Nu se poate sa vin ca client, sa cheltui bani in magazinul DVS și sa fiu insultat, iar copillul facut sa planga – INDIFERENT DE MOTIV – nu trebuie sa se intample asa ceva.
    Cu respect,
    Petru CAZACU, client cu facultate, masterat și doctorat +copil de 5 ani si 4 luni care in fiecare sambata vine pentru a viziona un film, a se juca in kidsland și a face cumparaturi cu parintii in Carrefour ERA, Iasi.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

code

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.