Economie

Alexăndrenii nu mai sunt tentaţi de promoţii la supermarket

Carmen Dumitrescu

Se ştie deja faptul că perioada ce precede sărbătorile de iarnă este una  extrem de profitabilă pentru o parte dintre oamenii de afaceri. Asta încă din luna noiembrie… Şi, la acest capitol, prevalează desigur afacerile din domeniul alimentar şi din cel al bunurilor de larg consum. Însă, pentru a “umfla” profiturile, mulţi dintre comercianţi apelează la  metoda ofertelor şi  promoţiilor speciale de Crăciun şi de Anul Nou, care ar trebui să alimenteze subconştientul colectiv cu ideea unor chilipiruri imposibil de realizat în alte intervale ale anului.

Mult timp, metoda a funcţionat ca unsă, oamenii achiziţionând, de fapt, produse la fel de scumpe ca şi înainte, însă ambalate atractiv şi inscripţionate, uneori abuziv, cu marca: “promoţie”. Se pare, însă, că în Alexandria acestui an, oamenii nu mai sunt chiar atât de naivi şi de receptivi la oferte, indiferent dacă ele sunt reale sau fictive. Desigur, e foarte posibil ca acest fenomen să se întâmple şi pe fondul lipsei de bani şi al temerilor legate de continuitatea unei crize economice destul de dure cu posibilităţile generale de cumpărare. Drept urmare, întrebaţi despre ofertele de pe piaţă care li se par mai atractive, mulţi dintre alexăndrenii aflaţi pe centrul Alexandriei pentru a inspecta oferta de cadouri, au declarat că şi-au pierdut interesul pentru promoţii. Poate instinctiv, poate pe calea informaţiei, oamenii au înţeles că e bine să fii chibzuit atunci când oferta pare de nerefuzat. G. Elena este o alexăndreancă cu reale posibilităţi financiare, care însă preferă calea tradiţiei în detrimentul consumismului: “mi se pare că aceste sărbători s-au transformat într-un mijloc de a scote bani de pe urma naivilor. Mă gândesc că mulţi dintre noi avem părinţi la ţară, părinţi care nu ne-ar refuza dacă le-am cere o parte din porcul proaspăt tăiat, asupra căruia nu planează suspiciuni referitoare la dioxină sau trichineloză. Ouăle proaspete tot de la ţară e bine să le achiziţionăm. Iar nimeni nu prepară mâncarea mai bine ca noi înşine, chiar dacă în magazine au apărut deja oferte de piftie şi friptură, deloc apetisante. Dacă trebuie totuşi să cumpăr ceva, prefer cantităţile mici din locurile unde ştiu că patronii sunt serioşi şi nu fac abuzuri de nici un fel.”

O altă părere, bine fundamentată, aparţine lui A. Gheorghe: “Nu mai cred demult în promoţiile lor. Nu sunt decât o metodă de a ne convinge să cumpărăm mai mult la un preţ cât de cât decent. Dar asta nu înseamnă că e totul în regulă. Aşa că mă rezum să cumpăr numai lucrurile de care am nevoie reală şi  apelez la promoţii numai după ce fac un calcul serios privitor la raportul calitate – preţ. Altfel, nu mă hazardez…”

În general, astfel de opinii sunt împărtăşite de mulţi alexăndreni, care aplică acelaşi tip de raţionament atunci când achiziţionează haine sau alte tipuri de produse pe care comercianţii le etichetează ca fiind la preţuri promoţionale. În mod paradoxal, totuşi, economiştii au constatat că la nivel de consum, oamenii nu cumpără nici cantităţi mai mici de mâncare şi nici produse mai ieftine, majoritatea lor considerând că pentru Crăciun şi Revelion trebuie făcute unele sacrificii financiare considerabile, având în vedere specificul anual al acestor evenimente.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

code

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.